5. Project Zero brengt mensen bij elkaar!?

Iwata:

Nintendo heeft een tijd geleden een serie commercials gemaakt met als thema dat de Wii mensen bij elkaar brengt9. Door ons gesprek over de Haunted House Mode krijg ik het idee dat Project Zero ook kan dienen om mensen bij elkaar te brengen. 9 Deze serie tv-reclames werd in Japan uitgezonden rond nieuwjaar 2010/11. De hoofdslogan kan worden vertaald als “Wii – Als je samen bent”.

Kikuchi:

Ha, je hebt gelijk! (lacht) Als je Project Zero 2: Wii Edition samenspeelt heeft iedereen plezier.

Iwata:

Nou, dat is wel wat anders dan het imago dat Project Zero tot nu toe had. (lacht)

Shibata:

In de Haunted House Mode is het erg leuk om elkaars spel te beïnvloeden. Speler 2 kan ervoor zorgen dat er geluid komt uit de Wii-afstandsbediening van speler 1, dat hij gaat trillen, of dat er spoken verschijnen.

Iwata:

Dus iemand anders dan de speler kan optreden als beheerder van het spookhuis, wat veel lol oplevert.

Kikuchi:

Ja, omstanders kijken niet alleen hoe de speler speelt, maar kunnen ook aan het spel deelnemen. Volgens mij hebben we een nieuw soort horrorspel gemaakt, waarin je kunt genieten van de interactie met anderen.

Iwata:

Tot op heden haalde de speler zijn voldoening uit de schrikeffecten en verrassingen die de makers kundig in het spel hadden gestopt. Maar bij deze titel zorgen de Haunted House Mode en invloed van de Wii-afstandsbediening van een andere speler ervoor dat spelers gaandeweg dingen kunnen toevoegen aan de content van de makers. Dit geeft het spelplezier een heel nieuwe dimensie.

Shibata:

Normaal gesproken worden het spelsysteem en verhaal steeds uitgebreider als je voortbouwt op een eerdere titel in een serie. Maar toen we een nieuwe titel in samenwerking met Nintendo gingen maken, moesten we al onze eerdere aannames opzij schuiven, waardoor we nieuwe manieren ontdekten om van horrorspellen te genieten.

Iwata:

Dus misschien begon je met vaststaande ideeën over de enige manier waarop je de zaken kunt aanpakken, maar stuitte je gaandeweg op andere manieren, waardoor het spel misschien zelfs leuker is geworden.

Shibata:

Ja, dat klopt helemaal.

Kikuchi:

Maar de Haunted House Mode moesten we ongeveer vijf keer helemaal opnieuw maken voordat we de juiste aanpak hadden gevonden. Het is niet iets wat op een dag gewoon kwam bovendrijven. We hebben samen met Nintendo lang gewerkt, elke dag weer, om tot de vorm van het uiteindelijke product te komen.

Iwata:

Iets wat me tijdens dit gesprek is opgevallen, is dat jullie al tien jaar aan Project Zero-titels werken en hoe jullie ervoor waakten dat de weg die jullie bewandelden niet smaller werd naarmate jullie verder in de serie vorderden. Volgens mij markeert deze titel een soort omslagpunt. Een bestaande titel is opnieuw geboren met een nieuwe besturing en nieuwe ideeën. Het soort ervaring dat het spelers schenkt is volgens mij iets waar je in de toekomst op kunt voortbouwen.

Kikuchi:

Volgens mij zijn er verschillende factoren achter het teruggelopen aantal horrorspellen van de laatste jaren. En volgens mij is het belangrijk om deze afname te bestrijden door af en toe nieuwe uitdagingen aan te gaan, zoals jij ook al zegt, Iwata. Het is natuurlijk zeer belangrijk om de bestaande fans van de serie hoog te houden, maar tegelijkertijd moeten we ook proberen meer mensen aan de horrorspellen te krijgen.

Iwata:

Ik denk dat deze titel spelers de kans geeft om de wereld van Project Zero via de Haunted House Mode binnen te gaan, en misschien krijgen ze daardoor zin om de Story Mode te proberen. Voordat ze het weten zijn ze helemaal door het spel opgeslokt.

Shibata:

Ja, dat klopt volgens mij wel. Ik hoop echt dat de Haunted House Mode werkt als middel om spelers in het spel te krijgen.

Iwata:

Tenslotte wil ik jullie vragen elk een paar woorden aan onze lezers te richten, zowel aan fans van de serie als mensen die niet bekend zijn met de spellen. Laten we met jou beginnen, Shibata.

Shibata:

Project Zero 2: Wii Edition heeft zo veel nieuwe elementen dat je het volgens mij wel een nieuwe titel kunt noemen. We hebben elk onderdeel van het spel opnieuw bekeken zodat spelers die het origineel goed vonden er nu nog meer van zullen genieten. Volgens mij hebben we een titel gemaakt die de allerbeste en meest innovatieve elementen van de Project Zero-serie combineert. Voor spelers die nooit eerder een Project Zero-titel speelden hebben we geheel nieuwe elementen toegevoegd die je direct aan de slag helpen. Er is een enorme diversiteit aan situaties om in je eentje of samen met andere spelers van te genieten. Ik hoop echt dat je het wilt proberen en wens je veel plezier!

Iwata Asks
Iwata:

Ik hoop dat spelers zullen genieten van de dunne lijn tussen angst en plezier. Nu jij, Kikuchi.

Kikuchi:

Om te beginnen wil ik iets zeggen tegen fans van de serie. Zelfs tegenwoordig, negen jaar nadat Crimson Butterfly verscheen, wordt dit spel nog uitgebreid besproken op internet. Het is een geliefd spel, waar mensen warme herinneringen aan bewaren. Dat doet me werkelijk deugd.

Iwata:

Dat is geweldig.

Kikuchi:

Dat vind ik ook. Maar als we vanuit het heden terugkijken naar het spel, zien we veel dingen die we toen niet voor elkaar hebben gekregen. Daarom hebben we het spel opnieuw gemaakt met hulp van de laatste ontwikkelingen in technologie en ontwerp, alle kennis die de afgelopen tien jaar is vergaard, en de samenwerking met Nintendo. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die het spel eerder speelden hiervan zullen genieten, en een frisse, nieuwe indruk van het spel krijgen. Ik hoop echt dat mensen deze titel de komende zomer zullen spelen.

Iwata Asks
Iwata:

En wat wil je zeggen tegen mensen die nog nooit een Project Zero-titel hebben gespeeld?

Kikuchi:

Als je een fan van de serie kent, of als een vriend dit spel heeft gekocht, probeer dan de Haunted House Mode dan eens. Als dat bevalt, probeer dan ook het hoofdavontuur. Als je van films of actiespellen houdt, weet ik zeker dat het verhaal je zal aanspreken. We hebben veel aandacht besteed aan een tutorial die je als beginner soepel de spelwereld binnenloodst. Ik heb het volste vertrouwen dat iedereen veel voldoening uit dit spel zal halen.

Iwata:

Dit spel vertegenwoordigt de opeenstapeling van al het werk dat is verricht voor de Project Zero-serie. Een samenvatting van alle elementen die in de loop der jaren zijn fijngeslepen met een oog voor details dat aan het obsessieve grenst. Ik hoop echt dat zoveel mogelijk spelers dit spel gaan ervaren. Beide dank voor jullie komst hier vandaag.

Iwata Asks
Kikuchi/Shibata:

Hartelijk dank.