Professor Kageyama's rekentraining

Systeem: Nintendo DS Releasedatum: 08-02-2008
Preview Image

Wat je moet weten

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH. Alle aankopen worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via het Nintendo-account waarmee de aankopen zijn gedaan.

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH en moet worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account. Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Deze content kan worden gekocht door gebruikers die een Nintendo-account hebben aangemaakt en akkoord zijn gegaan met de wettelijke voorwaarden. Om content voor de Wii U of een systeem in de Nintendo 3DS-familie te kunnen kopen heb je ook een Nintendo Network ID nodig. Het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, moet dan worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Om met de aankoop te beginnen moet je inloggen met je Nintendo-account en Nintendo Network ID. Zodra je bent ingelogd, kun je de aankoop bekijken en voltooien.

Om content voor de Wii U of een Nintendo 3DS-systeem te kunnen kopen moet het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Op het volgende scherm kun je je aankoop bekijken en voltooien.

De voorwaarden van deze aanbieding gelden voor gebruikers die inloggen met een Nintendo-account waarbij het ingestelde land overeenkomt met de landinstelling van deze website. Als een Nintendo-account een andere landinstelling heeft, kunnen de voorwaarden van deze aanbieding worden aangepast. (De prijs kan bijvoorbeeld worden weergegeven in de lokale valuta.)

Zodra de aankoop is voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan de betreffende Nintendo-account, of aan de betreffende Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

Zodra je de aankoop hebt voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan je Nintendo-account, of aan je Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

De voorwaarden van de aanbieding worden getoond op basis van de landinstellingen van je Nintendo-account.

Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Het gebruik van ongeoorloofde apparatuur of software die technische modificaties van het Nintendo-systeem of software mogelijk maakt, kan ertoe leiden dat deze software onspeelbaar wordt.

Dit product bevat technische beveiligingsmaatregelen.

De content is niet speelbaar voor de releasedatum: {{releaseDate}} . De betaling gebeurt direct bij aankoop.

Welkom bij rekentraining

Stel je voor dat je leert rekenen door een videospel te spelen! Denk je eens in hoe nuttig dat kan zijn voor je kinderen of zelfs voor jezelf. Je zult er versteld van staan hoe gemakkelijk en hoe leuk het kan zijn om je rekenvaardigheden op te frissen.

De honderd-cellenrekenmethode (of honderd-cellenrekenkunde) is een manier om te rekenen met behulp van een rooster, dat bestaat uit 10 bij 10 vakjes, waarin herhaaldelijk eenvoudige berekeningen worden gemaakt. Om effectief gebruik te maken van deze methode moeten bepaalde procedures worden gevolgd. Zo is het de bedoeling dat je regelmatig oefeningen doet, je tijden bijhoudt om je voortgang in de gaten te houden, en geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad van de sommen verhoogt.

Je speelt Rekentraining door de Nintendo DS verticaal vast te houden, alsof je een boek leest. Deze software ondersteunt zowel rechts- als linkshandige gebruikers, waardoor je de oefeningen op het weergavescherm kunt zien, terwijl je antwoord geeft door met je stylus op het touchscreen te schrijven.

image0007.jpg

Over de honderd-cellenrekenmethode

De honderd-cellenrekenmethode is een onderwijsmethode die in heel Japan wordt gebruikt om scholieren te helpen de grondbeginselen van de wiskunde te leren. Het is een eenvoudige leermethode waarbij getallen langs de zijden van een rooster van 10 bij 10 worden opgeteld, afgetrokken of vermenigvuldigd, en de uitkomsten in elk van de honderd vakjes van het rooster worden genoteerd.

Dit is een voorbeeld van een Multiplication-oefening (vermenigvuldiging) in een rooster van 10 bij 10 vakjes. Het is de bedoeling dat je de getallen aan de linkerzijde van het rooster vermenigvuldigt met de getallen aan de bovenzijde. Het antwoord schrijf je vervolgens op het touchscreen. In dit geval is 16 (8 keer 2) het juiste antwoord.

Dagelijkse test

Wil je je rekenvaardigheden aanscherpen? Het kost je maar tien minuten per dag en omdat het zo leuk is om te doen, zul je blijven terugkomen voor meer!

De Daily Test (dagelijkse test) biedt je drie oefeningen die zijn gekozen op grond van je huidige niveau. Je kunt deze test maar één keer per dag doen. Als je de test elke dag doet en goede resultaten behaalt, kun je verder naar het volgende niveau. Als je meer oefening nodig lijkt te hebben, krijg je de volgende dag dezelfde oefeningen (de sommen zijn echter wel anders). In totaal zijn er twintig niveaus.

Als je een oefening voor het eerst doet, moet je proberen alle sommen op te lossen en een gouden medaille te behalen. Vervolgens moet je proberen om alle sommen juist én zo snel mogelijk op te lossen. Het belangrijkste is jezelf continu te verbeteren!


Kageyama-methode

De tweede hoofdoptie van de software wordt gevormd door de Kageyama-methode. Daarin kun je kiezen voor 100 Cell Maths (honderd-cellenrekenkunde), dat gebruik maakt van een rooster met optel-, aftrek- of vermenigvuldigingssommen, of voor Division Marathon (delingmarathon), een reeks elementaire delingen.

Hier kun je ook kiezen voor Study Alone, waarbij je in je eentje studeert of Study Together, waarbij je met maar liefst 15 anderen kunt studeren. Voor meer informatie over het studeren met anderen, klik je op ‘Rekenen voor meerdere spelers’ in het menu aan de linkerkant van deze pagina.

Honderd-cellenrekenkunde

NDS_Math_UKV_4c_SCR037a.jpg

Als je 100 Cell Maths (honderd-cellenrekenkunde) selecteert, kun je kiezen uit het type berekeningen dat je wilt oefenen, het aantal sommen dat je wilt doen en of je steeds dezelfde sommen wilt oefenen of steeds een willekeurige reeks sommen.

 

Delingmarathon

NDS_Math_UKV_4c_SCR042a.jpg

De delingmarathon bevat 450 delingen, verdeeld over drie moeilijkheidsniveaus. In type A (Easy, makkelijk) doe je delingen zonder rest. In type B (Normal, gemiddeld) doe je delingen met rest. In type C (Hard, moeilijk) doe je delingen met rest waarbij je moet ‘onthouden’ om de rest te bepalen.


Oefeningen doen

De derde hoofdoptie in het hoofdmenu van de software heet ‘Practice Exercises’ (oefeningen doen). Daarmee kun je veertig verschillende soorten rekenproblemen oefenen zoals je die in de dagelijkse test tegenkomt.

Deze stand is ideaal om bepaalde rekentechnieken te oefenen, zoals ‘onthouden’ en ‘lenen’, om de tafels van vermenigvuldiging uit je hoofd te leren, om te oefenen wat je op school hebt geleerd of om te werken aan sommen waar je moeite mee hebt.

Hier zijn enkele voorbeelden van de oefeningen die je tegen zult komen:

Sentence Sums (sommen in zinsvorm, niveau 2)

NDS_Math_UKV_4c_SCR054a.jpg

Deze training leert je getallen te combineren en te splitsen, een van de basisaspecten van optellen en aftrekken.

Ladder Subtraction (trapsgewijs aftrekken, niveau 12 – 14)

NDS_Math_UKV_4c_SCR057a.jpg

In deze oefening begin je met het tienvoud van een getal. Vervolgens trek je dat getal negen keer achter elkaar van dat tienvoud af tot je weer bij het oorspronkelijke getal uitkomt.

Missing Number Addition (optellen met een ontbrekend getal, niveau 13)

NDS_Math_UKV_4c_SCR058a.jpg

Deze oefening bestaat uit sommen als ‘A + ( ) = C’ en ‘A + B = ( )’. Aan jou de taak om het ontbrekende getal te vinden dat de som kloppend maakt.

Rekenen voor meerdere spelers

Dankzij de draadloze mogelijkheden van de DS, kun je je rekenvaardigheden testen met maximaal 15 vrienden. Iedere speler heeft een eigen Nintendo DS of Nintendo DS Lite nodig, maar je hebt maar één exemplaar van Rekentraining nodig om samen te kunnen spelen.

Categorieën

Educatief spel

Multiplayer-stand

Tegelijkertijd

Spelers

1 - 16

Uitgever

Nintendo

Ontwikkelaar

Shogakukan

Leeftijdsclassificatie

  • 3

Nintendo DS Game Card

Systeem

Nintendo DS

Releasedatum

08-02-2008

Leeftijdsclassificatie

3

Talen

Engels, Duits, Frans, Spaans, Nederlands, Italiaans