Gamestudio

Systeem: Nintendo Switch Releasedatum: 11-06-2021
SQ_NSwitchDS_GameBuilderGarage_nlNL.jpg

Probeer Gamestudio gratis!

Sta je te popelen om je eerste game te maken? Download de demo nu en speel les 1: Tikkertje Showdown, waarin je een één-tegen-één-actiegame van start tot finish gaat maken en de basis van het programmeren leert.

Probeer de game gratis!

gbgslider_screen1.jpg
gbgslider_screen2.jpg
gbgslider_screen3.jpg
gbgslider_screen4.jpg
gbgslider_screen5.jpg
gbgslider_screen6.jpg
gbgslider_screen7.jpg
gbgslider_screen8.jpg
gbgslider_screen9.jpg
gbgslider_screen10.jpg
gbgslider_screen11.jpg
gbgslider_screen12.jpg

Met leuke en interactieve lessen kan iedereen leren om games te maken!

Heb je altijd al je eigen 3D-platformer, racegame of zijwaarts bewegende alienshooter willen maken? Breng je ideeën tot leven met Gamestudio voor de Nintendo Switch, een leuke manier om je eigen games te maken.

human_kick.png
ufo_move.png

Leer stap voor stap en op een leuke en interactieve manier de logica van programmeren. Gebruik je vergaarde kennis vervolgens om je eigen games te maken en deel ze met de wereld!

learn_basics_screenshot1.jpg
learn_basics_screenshot2.jpg
nodon_row_top.png
nodon_row_middle.png
nodon_row_bottom.png

Ontmoet de knopixen

nodon_stick.png
nodon_person.png
nodon_button.png
nodon_object.png

Deze vriendelijke wezentjes heten knopixen. Elke knopix heeft een eigen persoonlijkheid en rol in je game. Voor elke functie bestaat er wel een knopix, of dat nu is om een personage te laten springen als je op een knop drukt, om muziek af te spelen of om de zwaartekracht te beïnvloeden.

nodon_bottom_round.png

Combineer knopixen om je game tot leven te brengen. Laten we eens kennismaken met een paar van deze personages.

nodon_button.png

Knop-knopix

Als er op knoppen gedrukt moet worden, ben je bij deze knopix aan het juiste adres. Bam, bam, bam!

nodon_game_screen.png

Speelscherm-knopix

Deze rakker bestuurt de camera in de game en zorgt voor een topproductie!

nodon_counter.png

Teller-knopix

Wil je bijhouden hoeveel appels er zijn verzameld? Je kunt erop rekenen dat dit wezentje het rekenwerk voor zijn rekening neemt!

nodon_retry.png

Opnieuw-beginnen-knopix

O, o… Best fijn als je iets opnieuw kunt proberen, toch? Laat dat nu net de specialiteit van deze veteraan zijn!

nodon_timer.png

Vertraging-knopix

Dit pietje-precies zorgt ervoor dat je game tot op de seconde nauwkeurig loopt.

nodon_effect.png

Effect-knopix

Wil je de boel een beetje opschudden? Deze pyrotechnicus is erop gebrand om dat te regelen. BOEM!

nodon_tilt.png

Kantel-knopix

Laaaangzaam… Balancerend tussen jouw keuzes weet dit wezentje precies wanneer je het spelsysteem of de Joy-Con kantelt.

nodon_not.png

NIET-knopix

Wil je de situatie omkeren? Dit dwarse wezentje zal je niet graag niet van dienst zijn!

nodon_button.png
nodon_game_screen.png
nodon_counter.png
nodon_retry.png
nodon_timer.png
nodon_effect.png
nodon_tilt.png
nodon_not.png
nodon_stick.png
rocket.png

Er zijn nog veel meer knopixen die je willen ontmoeten, dus raadpleeg de knopix-gids in de game om te ontdekken wie ze zijn en wat ze voor je kunnen betekenen.

nodon_button.png
nodon_texture.png
nodon_background_music.png
nodon_touch_sensor.png
human_turn.png

Al doende leert men!

Het excentrieke duo Bob en Alice helpen je stap voor stap om van een blanco programmeerscherm een speelbare game te maken door middel van laagdrempelige, interactieve lessen. Je begint uiteraard bij de basis en daarna bouw je je kennis steeds verder uit met geavanceerdere concepten. Gaandeweg leer je steeds meer knopixen kennen en word je een echte gameprogrammeur!

etude_nl13.jpg
etude_nl14.jpg

Lessen

1

2

3

4

5

6

7

etude_nl01.jpg

Tikkertje Showdown

Ga de strijd aan in een potje tikkertje. Oefen met de basisprincipes van het programmeren.

etude_nl02.jpg

Rolderdebolder

In deze les krijg je een nieuwe, zeer evenwichtige kijk op het maken van games.

etude_nl03.jpg

Alien Blaster

Versla hordes buitenaardse wezens in een ruimtegevecht! Ontdek hoe je games een persoonlijke touch kunt geven.

etude_nl06.jpg

Super Poppetje World

Maak een spannende, zijwaartsscrollende actiegame. Leer hoe je objecten aan elkaar kunt koppelen.

etude_nl05.jpg

De raadselkamer

Een kamer vol raadsels… en een verborgen schat. Daag je brein uit in drie dimensies.

etude_nl04.jpg

Woestijnracer

Scheur als programmeur door de woestijn en neem het op tegen de computer.

etude_nl07.jpg

Super Poppetje 3D World

Gebruik al je vaardigheden om een volledige 3D-game te maken.

Probeer je creatie na elke stap uit en experimenteer met je voltooide game. Vergeet niet om een vleugje van jezelf toe te voegen!

gbg_left.jpg

Hmm… wat gebeurt er als ik… DIT DOE?

gbg_right.jpg

En ta-da!

etude_nl12.jpg

Zin in meer? Duik nog dieper in de programmeertrucs die je hebt geleerd!

etude_nl15.jpg

Denk je dat je alles hebt begrepen? Stel je nieuwe vaardigheden onderweg op de proef in puzzels.

nodon_tilt.png
nodon_game_screen.png
nodon_counter.png
nodon_stick.png
human_did_it.png

Laat je creativiteit de vrije loop!

Alles wat je hebt geleerd, kun je in de praktijk gebruiken wanneer je je eigen unieke games gaat maken in de stand 'Vrij programmeren', die je vervolgens in je eentje of samen kunt spelen*. Begin met een leeg bestand of open een van de creaties waar je tijdens de ontdekkingslessen al aan hebt gewerkt. Giet er je eigen creatieve sausje overheen door je meesterwerk aan te kleden met zelfontworpen tekeningen en muziek. Je kunt zelfs meerdere games op elkaar aansluiten om iets groters te creëren. De mogelijkheden zijn eindeloos!

gbgslider_screen20.jpg
gbgslider_screen21.jpg
gbgslider_screen22.jpg
gbgslider_screen23.jpg
gbgslider_screen24.jpg
gbgslider_screen25.jpg
gbgslider_screen26.jpg
gbgslider_screen27.jpg
gbgslider_screen28.jpg
gbgslider_screen29.jpg
gbgslider_screen30.jpg
gbgslider_screen31.jpg

HOUD JE CREATIVITEIT OP PEIL!

*Games die gemaakt zijn in de stand 'Vrij programmeren', ondersteunen maximaal acht spelers op één systeem. Afhankelijk van het gameontwerp heb je mogelijk extra controllers nodig (worden apart verkocht). Online multiplayer wordt niet ondersteund. De ontdekkingslessen en het vrij programmeren zelf kunnen maar door één speler tegelijk gedaan worden.

**Voor lokale communicatie heb je per speler één systeem en één exemplaar van de game nodig.

***Om online te spelen heb je een Nintendo Switch Online-lidmaatschap (apart verkrijgbaar) en een Nintendo-account nodig. Niet in alle landen beschikbaar. Je hebt een internetverbinding nodig om onlinediensten te gebruiken. De algemene voorwaarden zijn van toepassing. Ga voor meer informatie naar nintendo.be/nintendoswitchonline

_sqhyellow_
_sqcyellow_
_sqhgrey_

Wat je moet weten

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH. Alle aankopen worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via het Nintendo-account waarmee de aankopen zijn gedaan.

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH en moet worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account. Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Deze content kan worden gekocht door gebruikers die een Nintendo-account hebben aangemaakt en akkoord zijn gegaan met de wettelijke voorwaarden. Om content voor de Wii U of een systeem in de Nintendo 3DS-familie te kunnen kopen heb je ook een Nintendo Network ID nodig. Het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, moet dan worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Om met de aankoop te beginnen moet je inloggen met je Nintendo-account en Nintendo Network ID. Zodra je bent ingelogd, kun je de aankoop bekijken en voltooien.

Om content voor de Wii U of een Nintendo 3DS-systeem te kunnen kopen moet het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Op het volgende scherm kun je je aankoop bekijken en voltooien.

De voorwaarden van deze aanbieding gelden voor gebruikers die inloggen met een Nintendo-account waarbij het ingestelde land overeenkomt met de landinstelling van deze website. Als een Nintendo-account een andere landinstelling heeft, kunnen de voorwaarden van deze aanbieding worden aangepast. (De prijs kan bijvoorbeeld worden weergegeven in de lokale valuta.)

Nadat je betaling is verwerkt, wordt de content gedownload op het systeem dat is gekoppeld aan je Nintendo-account, of je Nintendo Network ID in het geval van de Wii U of de verschillende Nintendo 3DS-systemen. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Voor games die van cloudstreaming gebruikmaken, kan alleen de gratis opstartapplicatie worden gedownload.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

Nadat je betaling is verwerkt, wordt de content gedownload op het systeem dat is gekoppeld aan je Nintendo-account, of je Nintendo Network ID in het geval van de Wii U of de verschillende Nintendo 3DS-systemen. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Voor games die van cloudstreaming gebruikmaken, kan alleen de gratis opstartapplicatie worden gedownload.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

De voorwaarden van de aanbieding worden getoond op basis van de landinstellingen van je Nintendo-account.

Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Het gebruik van ongeoorloofde apparatuur of software die technische modificaties van het Nintendo-systeem of software mogelijk maakt, kan ertoe leiden dat deze software onspeelbaar wordt.

Dit product bevat technische beveiligingsmaatregelen.

De content is niet speelbaar voor de releasedatum: {{releaseDate}} . Voor pre-orders worden betalingen automatisch verwerkt vanaf zeven dagen voor de releasedatum. Als je een product binnen zeven dagen voor de releasedatum bestelt, wordt de betaling direct bij de aankoop verwerkt.

Om downloadgames te kopen of demo's en gratis software te downloaden in de Nintendo eShop via de officiële website heb je een Nintendo-account nodig die is gekoppeld aan je Nintendo Switch-systeem. Je moet je systeem hebben geregistreerd als het hoofdsysteem voor jouw Nintendo-account. Dit doe je door de Nintendo eShop minstens één keer te bezoeken op het systeem waarop je de software wilt downloaden. Om automatisch software te downloaden moet je de nieuwste systeemupdate voor je systeem hebben uitgevoerd en de functie voor automatisch downloaden inschakelen. Bovendien heb je genoeg vrije ruimte nodig om het downloaden te voltooien. Ga voor meer informatie naar Service en info. Aankopen en demodownloads die op de website van Nintendo zijn voltooid, worden verwerkt via de Nintendo eShop.

Om online te spelen heb je een internetverbinding nodig. Om onlinediensten te gebruiken moet je een Nintendo-account aanmaken en akkoord gaan met de bijbehorende overeenkomst. Het Nintendo-account-privacybeleid is van toepassing. Sommige onlinediensten zijn mogelijk niet in alle landen beschikbaar. Om online te spelen heb je een betaald online lidmaatschap nodig. Lees meer over betaalde online abonnementen.

Voor de multiplayerstand heeft iedere speler een compatibele controller nodig. Hiervoor heb je mogelijk extra controllers (apart verkrijgbaar) nodig.

human_did_it.png

Veelgestelde vragen van ouders

Overweeg je om Gamestudio te kopen voor je kind? Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen over deze game.

V: Wat heeft mijn kind nodig om Gamestudio te spelen?

A: Hij of zij heeft een Nintendo Switch- of Nintendo Switch Lite-systeem (apart verkrijgbaar) nodig en een exemplaar van de Gamestudio-software, die gekocht en gedownload kan worden in de Nintendo eShop. Let op: je hebt 995 MB of meer vrije ruimte nodig om deze software te kunnen opslaan op je systeem. Er is ook een gamecardversie van Gamestudio verkrijgbaar.

Bepaalde functies in de stand 'Vrij programmeren' die gebruikmaken van de HD-trilfunctie, infrarood-bewegingscamera, bewegingssensoren en SL/SR-knoppen zijn niet beschikbaar als je alleen op een Nintendo Switch Lite speelt. Je hebt Joy-Con-controllers (apart verkrijgbaar) nodig om deze functies te gebruiken.

V: Kan mijn kind deze game vóór aanschaf uitproberen?

A: Ja, er is een gratis demo beschikbaar in de Nintendo eShop, waarmee spelers de eerste les 'Tikkertje Showdown' kunnen proberen.

V: Welke besturingsmethodes worden ondersteund?

A: Gamestudio kan gespeeld worden met twee Joy-Con-controllers of een Nintendo Switch-Pro-controller in de tv-stijl, of met een combinatie van Joy-Con-controllers en het touchscreen in de handheldstijl. Als je in de tv-stijl speelt, kun je een compatibele USB-muis (apart verkrijgbaar) aansluiten op de Nintendo Switch-houder om de cursor te besturen tijdens het maken van een game. Een muis is niet vereist om deze software te gebruiken, en kan niet worden gebruikt om games te spelen of als je op een Nintendo Switch Lite-systeem speelt.

V: Voor welke leeftijden is Gamestudio geschikt?

A: Iedereen van zeven jaar of ouder kan Gamestudio spelen. Hoewel de software veel visuele aanwijzingen weergeeft op het scherm, is een bepaalde leesvaardigheid wel vereist om volop van de game te kunnen genieten. Gamestudio is geschikt om alleen te spelen of samen door ouders met hun kinderen.

V: Leert Gamestudio mijn kind om games te programmeren?

A: In Gamestudio kan iedereen met leuke en interactieve lessen leren om games te maken. Spelers leren geen bestaande programmeertaal; de game gebruikt in plaats daarvan een reeks kleurrijke personages die 'knopixen' worden genoemd, in combinatie met een visuele programmeerstijl, om ze de fundamentele concepten van games op een leuke en toegankelijke manier bij te brengen. Door de lessen te voltooien leren spelers de vaardigheden die ze nodig hebben om hun eigen game-ideeën tot leven te brengen in de spelstand 'Vrij programmeren'.

V: Wat is een knopix?

A: Knopixen (hierboven afgebeeld) zijn vreemde wezentjes die in Gamestudio leven en je kind de mogelijkheid geven om zijn of haar eigen games van nul op te bouwen, simpelweg door knopixen met elkaar te verbinden volgens de instructies in de game. Er zijn tientallen knopixen te vinden in Gamestudio, ieder met een eigen persoonlijkheid en rol in de game van je kind.

V: Wat als mijn kind niet begrijpt hoe je een knopix moet gebruiken?

A: De knopixen begeleiden de speler op een leuke en gemoedelijke manier. Spelers kunnen de knopix-gids raadplegen voor informatie over de verschillende knopixen en hoe ze gebruikt kunnen worden.

V: Hoeveel lessen zijn er?

A: Er zijn zeven ontdekkingslessen waarin spelers leren games van verschillende genres te maken, waaronder een 3D-platformgame, een puzzelgame, een racegame en meer. Deze lessen zijn ontworpen om leuk en toegankelijk te zijn; iedere les is onderverdeeld in 7 tot 10 stappen, en tussen de lessen door zijn er checkpoints waar spelers hun kennis op de proef stellen door kleine puzzels op te lossen.

V: Hoelang duurt iedere les? Kan mijn kind pauzes nemen tijdens een les?

A: Spelers zijn vrij om in hun eigen tempo te leren, en de tijd om iedere les te voltooien zal verschillen van speler tot speler. De gemiddelde les duurt ongeveer 40 tot 90 minuten. De voortgang wordt na elke stap opgeslagen, dus je kind kan een pauze nemen en later terugkomen om de les af te maken.

V: Moet mijn kind alle lessen voltooien voor hij of zij een eigen game kan proberen te maken?

A: De spelstand 'Vrij programmeren' wordt ontgrendeld na het voltooien van de eerste les 'Tikkertje Showdown', dus daarna kunnen spelers meteen beginnen met het maken van hun eigen games. Door meer lessen te voltooien leren spelers de fundamentele concepten van Gamestudio beter te begrijpen, zodat ze de hulpmiddelen in de spelstand 'Vrij programmeren' optimaal kunnen benutten.

V: Wat als mijn kind vergeet hoe je iets moet doen wat in de lessen is uitgelegd?

A: Spelers kunnen lessen altijd opnieuw volgen en in hun eigen tempo spelen. Daarnaast is er ook Alice' uitleg: een reeks tutorials die meer informatie biedt over de knopixen die in de lessen worden gebruikt, of de knopix-gids, die informatie bevat over de verschillende knopixen en hoe ze gebruikt kunnen worden.

V: Wordt mijn kind beperkt tot het maken van games die lijken op de games uit de lessen?

A: In de spelstand 'Vrij programmeren' kunnen spelers toepassen wat ze hebben geleerd om hun ideeën tot leven te brengen en toegang krijgen tot een bredere selectie knopixen. De mogelijkheden zijn niet beperkt tot de games of gamegenres die in de lessen zijn behandeld. Spelers kunnen ook verder werken aan de games die ze in de ontdekkingslessen hebben gemaakt om functies toe te voegen, nieuwe ideeën uit te proberen en hun creaties uit te breiden.

V: Kan mijn kind zijn of haar gemaakte games online delen of games spelen die door anderen zijn gemaakt?

A: Ja, met een Nintendo Switch Online-lidmaatschap kunnen spelers hun gemaakte games online delen en games van andere spelers downloaden. Om een game te delen moet de speler de ontvanger voorzien van de game-ID of hun programmeur-ID. Dit zijn unieke codes van 10 tekens die door de software worden aangemaakt.

V: Wat als mijn kind een game wil verwijderen die hij of zij heeft geüpload?

A: Spelers kunnen een gedeelde game altijd verwijderen zodat anderen hem niet kunnen ontvangen. Exemplaren die anderen al hebben gedownload, worden echter niet gewist.

V: Als iemand een game speelt die mijn kind heeft gemaakt, kan diegene dan commentaar en feedback geven in Gamestudio?

A: Nee. Spelers kunnen creaties van anderen downloaden en spelen, maar het is in Gamestudio niet mogelijk om commentaar of feedback te geven op de creaties van andere spelers. Spelers kunnen het programmeerwerk bekijken in de games die ze downloaden, dus op die manier is het wel mogelijk voor spelers om van elkaar te leren en elkaar te inspireren met hun creaties.

V: Hoe zorg ik dat mijn kind niet wordt blootgesteld aan ongepaste games die gemaakt zijn door andere spelers?

A: Nintendo Switch Online-leden kunnen games van vrienden en familie vinden en downloaden door te zoeken naar een game-ID of programmeur-ID die door hen is gedeeld. Er is geen optie om te bladeren door geüploade creaties. Met behulp van de opties voor ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch kunnen volwassenen beheren tot welke content hun kinderen toegang hebben en in hoeverre ze met anderen kunnen communiceren.

V: Kan ik een ongepaste game melden bij Nintendo?

A: Ja. Als spelers aanstootgevende content tegenkomen, kunnen ze dit makkelijk als volgt melden:

  1. Pauzeer de game die je wilt rapporteren door op de minknop te drukken
  2. Druk op de R-knop om de game te rapporteren

Meldingen van overtredingen worden naar Nintendo verstuurd, niet naar degene die de game heeft gedeeld. Games die de voorwaarden in de Overeenkomst van de Nintendo-account overtreden, worden verwijderd.

V: Hoeveel gemaakte games kunnen worden opgeslagen?

A: Er zijn in totaal 64 vakken waarin spelers games kunnen opslaan. Dit omvat zowel zelfgemaakte games als gedownloade games van andere spelers.

faq_nodons.png

Bestel nu

Categorieën

Educatief spel

Spelers

1 - 8

Uitgever

Nintendo

Ontwikkelaar

Nintendo

Leeftijdsclassificatie

Nintendo Switch-gamecard

Systeem

Nintendo Switch

Releasedatum

10-09-2021

Leeftijdsclassificatie

PEGI 7

Compatibele controllers

  • Nintendo Switch-Pro-controller

Talen

Engels, Duits, Frans, Spaans, Nederlands, Italiaans, Japans, Chinees, Koreaans

Downloadversie (Nintendo Switch)

Systeem

Nintendo Switch

Releasedatum

11-06-2021

Leeftijdsclassificatie

PEGI 7

Compatibele controllers

  • Nintendo Switch-Pro-controller

Talen

Duits, Engels, Spaans, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands, Chinees

Downloadgrootte

1029,00 MB