Resident Evil: The Darkside Chronicles

Systeem: Wii Releasedatum: 27-11-2009

Sinds 20 mei 2014 is de Nintendo Wi-Fi Connection-dienst stopgezet en zijn de onlinefuncties (zoals online spelen, matchmaking, competities en ranglijsten) voor Nintendo DS-/DSi-software en Wii-software niet meer beschikbaar. Ga naar Klantenservice voor meer informatie.

Deze omschrijving is afkomstig van de uitgever.


Wat je moet weten

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe AG. Alle aankopen worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via het Nintendo-account waarmee de aankopen zijn gedaan.

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe AG en moet worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account. Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Deze content kan worden gekocht door gebruikers die een Nintendo-account hebben aangemaakt en akkoord zijn gegaan met de wettelijke voorwaarden. Om content voor de Wii U of een systeem in de Nintendo 3DS-familie te kunnen kopen heb je ook een Nintendo Network ID nodig. Het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, moet dan worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Om met de aankoop te beginnen moet je inloggen met je Nintendo-account en Nintendo Network ID. Zodra je bent ingelogd, kun je de aankoop bekijken en voltooien.

Om content voor de Wii U of een Nintendo 3DS-systeem te kunnen kopen moet het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Op het volgende scherm kun je je aankoop bekijken en voltooien.

De voorwaarden van deze aanbieding gelden voor gebruikers die inloggen met een Nintendo-account waarbij het ingestelde land overeenkomt met de landinstelling van deze website. Als een Nintendo-account een andere landinstelling heeft, kunnen de voorwaarden van deze aanbieding worden aangepast. (De prijs kan bijvoorbeeld worden weergegeven in de lokale valuta.)

Nadat je betaling is verwerkt, wordt de content gedownload op het systeem dat is gekoppeld aan je Nintendo-account, of je Nintendo Network ID in het geval van de Wii U of de verschillende Nintendo 3DS-systemen. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Voor games die van cloudstreaming gebruikmaken, kan alleen de gratis opstartapplicatie worden gedownload.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

Nadat je betaling is verwerkt, wordt de content gedownload op het systeem dat is gekoppeld aan je Nintendo-account, of je Nintendo Network ID in het geval van de Wii U of de verschillende Nintendo 3DS-systemen. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Voor games die van cloudstreaming gebruikmaken, kan alleen de gratis opstartapplicatie worden gedownload.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

De voorwaarden van de aanbieding worden getoond op basis van de landinstellingen van je Nintendo-account.

Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Het gebruik van ongeoorloofde apparatuur of software die technische modificaties van het Nintendo-systeem of software mogelijk maakt, kan ertoe leiden dat deze software onspeelbaar wordt.

Dit product bevat technische beveiligingsmaatregelen.

De content is niet speelbaar voor de releasedatum: {{releaseDate}} . Voor pre-orders worden betalingen automatisch verwerkt vanaf zeven dagen voor de releasedatum. Als je een product binnen zeven dagen voor de releasedatum bestelt, wordt de betaling direct bij de aankoop verwerkt.

Gameplay

Duik dieper dan ooit in de duisternis van het Resident Evil-universum en beleef nooit eerder vertelde gruwelverhalen in dit nieuwe deel voor Wii.

Net als in voorganger Resident Evil: The Umbrella Chronicles draait alles in Resident Evil: The Darkside Chronicles weer om heftige, speelhalachtige vuurgevechten, waarbij je om elke hoek niet alleen nieuwe nachtmerries maar ook nieuw inzicht in het verhaal van de serie kunt vinden. Met de Wii-afstandsbediening of Wii Zapper in handen (het spel wordt zowel los als gebundeld met dit accessoire verkocht) beschik je over alle vuurkracht die je nodig hebt om vele hordes gemuteerde vijanden uit te schakelen. Maar voel je niet te zelfverzekerd - er is dit keer meer nodig dan vuurkracht om de horror te overleven...

CIL_SS0007R.jpg

Het verhaal begint in 2002. De Amerikaanse agenten Leon S. Kennedy en Jack Krauser worden naar Zuid-Amerika gestuurd om zowel de mysterieuze verdwijning van jonge meisjes als geruchten over een nieuwe virusuitbraak te onderzoeken. Daarmee begint een duistere trip naar het verleden waarin het verraad en de horror uit Resident Evil 2 en Code: Veronica een heel nieuwe lading krijgen. Kan in het verleden een oplossing worden gevonden voor het bestrijden van een nieuw opgedoken biologische gruwel die de hele mensheid bedreigt?

Laat jezelf meeslepen door de aangrijpende verhaallijn met hoofdrollen voor Resident Evil-favorieten als Steve Burnside en Claire en Chris Redfield. Probeer je staande te houden in een wereld waarin de grenzen tussen goed en kwaad vervagen en iedereen het gevaar loopt voor de duisternis te vallen.

CIL_leon.jpg

Om de horror overtuigender dan ooit naar je huiskamer te brengen, voorziet The Darkside Chronicles in tal van innovatieve spelideeën om je nog dichter bij de actie in beeld te betrekken. Naast de adembenemende beelden en zenuwslopende soundtrack bootst het spel getrouw een eerstepersoons spelaanzicht na door de spelcamera met de bewegingen van je bestuurde personage mee te laten schudden en zwenken. Als Jack het bijvoorbeeld op een rennen zet om uit een dreigende aanval van zombies te ontkomen, zal de spelcamera heftig schudden om het gevoel van snelheid en paniek te benadrukken. Naast de realistische werking, maakt dit effect het ook nog eens een tikje lastiger om je vijanden met je favoriete wapen onder vuur te nemen.

CIL_SS000051.jpg

Dankzij een nieuw subscherm kun je dit keer wanneer je maar wilt van wapen veranderen of voorwerpen gebruiken om je energie aan te vullen. Het spel is ook voorzien van een nieuw, dynamisch moeilijkheidssysteem dat het niveau van het spel afstemt op de vaardigheden van de speler. Hierdoor is het spel ook voor nieuwkomers toegankelijk, terwijl ervaren Resident Evil-spelers kunnen genieten van een gepaste uitdaging. Via de Nintendo Wi-Fi Connection kunnen spelers van Darkside Chronicles hun beste scores toevoegen aan een online-klassement om te zien hoe ze het er in verhouding tot andere spelers hebben afgebracht.

CIL_CE0010.jpg

Het spel komt misschien wel het best tot zijn recht in de stand voor twee spelers, waarin je samenwerkend met een vriend het kwaad kunt bestrijden. Door de interactie en gesprekken tussen de personages waarmee jullie spelen, word je echt midden in de intense verhaallijn geplaatst. En natuurlijk levert het altijd voordeel op als je niet met één maar twee geweren het vuur opent.

  • Keer terug naar het schimmige verleden van de Resident Evil-serie en strijd voor de toekomst van de mensheid in Resident Evil: The Darkside Chronicles, alleen voor Wii.
  • Knal je een weg door bekende omgevingen uit klassieke Resident Evil-titels – waaronder Raccoon City en het geheime Umbrella Laboratorium - en geniet van geheel nieuwe scenario's waarin je speelt met Jack, Claire en andere populaire personages uit de serie.
  • Waan jezelf midden in de actie dankzij de hoogkwalitatieve, adembenemende beelden en de nieuwe spelcamera die het eerstepersoons spelaanzicht nog overtuigender maakt.
  • Duik samenwerkend met een vriend in de duisternis en voeg je hoogste scores toe aan het online-klassement om je prestaties te vergelijken met die van andere Darkside Chronicles-spelers.
  • Dankzij het dynamische moeilijkheidssysteem wordt de actie automatisch aangepast aan je vaardigheden, waardoor nieuwkomers zich ook welkom voelen, terwijl ervaren spelers een passend pittige uitdaging kunnen verwachten.
  • Probeer tussen het schieten door ook het goud uit de levels mee te pikken, hiermee kun je namelijk je wapens verbeteren. Je kunt tijdens je horrortrip ook speciale Resident Evil-souvenirs verzamelen, waaronder oude documenten en filmpjes.
  • Het spel wordt zowel apart als in combinatie met het Wii Zapper-accessoire verkocht (de Wii Zapper is niet vereist om het spel te spelen).

Opmerking voor ouders: Resident Evil: The Darkside Chronicles heeft als PEGI-kwalificatie 18 jaar gekregen, wat betekent dat dit spel alleen geschikt is voor mensen van 18 jaar en ouder. Als u zich zorgen maakt over de toegang van uw kind tot content voor volwassenen, kunt u hier klikken voor informatie over Ouderlijk Toezicht. Met deze instelling kunt u namelijk voorkomen dat uw kind in aanraking komt met content die niet bij zijn of haar leeftijd past.

Interview 1

Bekijk ons interview met Masachika Kawata en Kentaro Noguchi, beide producers van de game. Dit interview werd afgenomen tijdens de Japan Expo (Parijs, 2009).

Interview 2

Resident Evil: The Darkside Chronicles neeemt spelers op een huiveringwekkende reis door een aantal van de meest memorabele momenten uit de geschiedenis van de serie... vanuit een compleet nieuw perspectief! In navolging van The Umbrella Chronicles, vraagt het spel je om opnieuw het kwaad op de korrel te nemen met de Wii-afstandsbediening. De horror schuilt om elk hoekje!

We vuurden flink wat vragen af op Masachika Kawata en Kentaro Noguchi, de producenten van het spel. Lees snel verder voor hun antwoorden!

 

Er komen de laatste tijd en in de nabije toekomst opvallend veel horrorspellen naar de Wii. Waardoor zou dit komen, denk je? Of komt dit simpelweg doordat steeds meer mensen een Wii hebben?

Natuurlijk is de Wii nu een grote markt waar we niet omheen kunnen. Daarbij heeft Resident Evil het altijd goed gedaan op Nintendo-systemen, dus was het voor ons een natuurlijke keuze.

Wat Resident Evil: The Darkside Chronicles en de voorloper Umbrella Chronicles betreft, ze maken beide optimaal gebruik van de Wii-specifieke mogelijkheden. Op een ander systeem had die gameplay nooit zo gemaakt kunnen worden.

CIL_Nagouchi_san.jpg

Klopt het dat het woord "Darkside"in de titel betekent dat de actie teruggrijpt op de duisterdere, meer horrorachtige aspecten van de Resident Evil-serie?

Dat klopt inderdaad. In Umbrella Chronicles draaide het vooral om het schieten, maar in The Darkside Chronicles willen we meer de klemtoon leggen op de horroraspecten en duistere sfeer waar de Resident Evil-serie mee groot is geworden.

In Umbrella Chronicles haalden we enkele elementen uit de Resident Evil-serie om het schieten te ondersteunen. Maar dit keer gebruiken we Resident Evil 2 en Code Veronica vrijwel in hun geheel, alleen worden deze verhalen nu vanuit een ander perspectief verteld.

CIL_CE0003.jpg

Sommige fans beschouwen Resident Evil 2 als dé “definitieve” Resident Evil-ervaring. Hebben jullie daar op enige manier rekening mee gehouden tijdens het maken van dit spel, en denken jullie hiermee aan de verwachtingen van spelers te voldoen?

Dat zijn zeker dingen waar we rekening mee hielden, en daarom hebben we zoveel mogelijk elementen uit Resident Evil 2 toegevoegd.

Om een voorbeeld te geven, op internet wordt door sommige mensen al gediscussieerd over hoe Tyrants* in deze titel zullen verschijnen, en we hebben echt alles uit de Wii gehaald om de Tyrants tot leven te brengen op een manier die de fans kan bekoren.

*Tyrants zijn een terugkerende soort vijanden in de Resident Evil-serie.

CIL_CE0002.jpg

De spanning in Resident Evil-games had altijd veel te maken met het verkennen van de griezelige omgevingen. Hoe krijg je eenzelfde soort spanning in een on-rails shooter, waarin je min of meer automatisch door je omgeving wordt geloodst?

Zoals je aan het spel kunt zien, spelen graphics een belangrijke rol. Maar in feite hebben we ook veel aandacht aan het geluid besteed - de omgevingsgeluiden in het spel zijn zeer complex. Helaas kunnen we dat soort dingen moeilijk demonstreren tijdens grote shows met veel lawaai, zoals de Japan Expo. Maar we proberen de horror en spanning dus via alle zintuigen bij spelers te bezorgen, niet alleen via de beelden.

Over “horror-spellen” gesproken, ik vind Dead Space: Extraction van EA echt een goede Wii-titel. Maar ik ben ervan overtuigd dat  Darkside Chronicles wat horror betreft daar niet voor onder gaat doen.

 

Wat de gameplay betreft, wat zijn de voornaamste verschillen die spelers zullen opmerken tussen The Umbrella Chronicles en The Darkside Chronicles? Wat is bijvoorbeeld de rol van die nieuwe 'shaky-cam' in het spel?

Laten we beginnen met het nieuwe menuscherm dat je status toont. Umbrella Chronicles was misschien een beetje moeilijk voor beginners omdat het spel niet gestopt kon worden. Maar dit keer kun je het spel onderbreken om je status te bekijken, je energie te herstellen en het juiste wapen voor de betreffende situatie te kiezen. Hierdoor is volgens mij het spel toegankelijker voor nieuwkomers geworden.

Ook hebben we de stand voor meer spelers in The Darkside Chronicles realistischer gemaakt, je ziet tijdens het spel nu ook je partner in beeld.

CIL_SS000014.jpg

Wat de shaky-cam betreft, die hebben we om twee redenen toegevoegd. De ene is realisme, om je het gevoel te geven dat je werkelijk daar bent. De andere is om de algemene kwaliteit van The Darkside Chronicles als schietspel te verhogen. De gedachte achter die tweede reden is dat door de schokkerig bewegende camera het lastiger wordt een doelwit te raken, we wilden het je niet al te gemakkelijk maken je doelen te treffen. Maar bij ontwikkelaar Cavia is iemand die een perfecte score kan halen, dus het is niet onmogelijk!

CIL_Kavata_San.jpg

Er zijn ook andere functies waar we graag over zouden vertellen, maar we zijn er nog niet helemaal mee klaar, dus moet je nog even wachten om er kennis mee te maken.

 

Het spel ziet er fantastisch uit. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Het komt voornamelijk doordat we verder zijn gegaan met de ontwikkelingen die we al voor The Umbrella Chronicles hadden gemaakt. We konden na dat project gewoon verdergaan met wat we al hadden.

Het komt ook doordat er bij Cavia een team van specialisten werkt aan de grafische effecten. Zij werkten zorgvuldig aan de licht- en schaduweffecten die nu in het spel zitten. Er zijn veel visuele functies die je niet standaard in veel Wii-titels tegenkomt, maar wij hebben er hard aan gewerkt ze in dit spel te krijgen.

 

Wat voor dingen zorgen ervoor dat spelers The Darkside Chronicles keer op keer zullen willen spelen?

We zijn van plan een online-klassement toe te voegen, zodat spelers hun scores met elkaar kunnen vergelijken. We hebben nog veel meer ideeën, maar de tijd begint te dringen, dus we hopen maar dat Cavia ze nog allemaal uit kan voeren! (lacht)

Categorieën

Multiplayer-stand

Tegelijkertijd

Spelers

1 - 2

Uitgever

Capcom

Ontwikkelaar

Capcom / Cavia

Functies

Internet

Leeftijdsclassificatie

Wii

Systeem

Wii

Releasedatum

27-11-2009

Leeftijdsclassificatie

PEGI 18

Compatibele controllers

  • Wii-afstandsbediening & Wii-afstandsbediening Plus