8. Een spel wat iedereen kan spelen

Iwata:

Willen jullie tenslotte nog iets zeggen tegen de fans? Je kunt bijvoorbeeld dingen noemen waarvan je hoopt dat spelers ervan zullen genieten.

Tsujimura:

Er zijn veel scènes in dit spel die je laten glimlachen. Natuurlijk hoop ik dat mensen die niet eerder Super Mario in 3D speelden van dit spel zullen genieten, maar we spraken daarnet ook over Super Mario Bros. 3, hè? Super Mario 3D Land heeft veel dingetjes die daarnaar verwijzen. Mensen die eerdere Mario-spellen speelden, zullen denken, “Mmm, waar ken ik dit van...” Ik hoop dat spelers in het hele spel op zoek gaan naar zulke dingetjes.

Iwata Asks
Iwata:

Het zou geweldig zijn als iemand ze allemaal kan vinden! Wat wil jij nog kwijt, Sugawara?

Sugawara:

Wat ons werkschema betreft, we voegden allerlei dingen toe en maakten aanpassingen tot op het laatste moment. We zijn echt tot de laatste seconde aan het spel blijven sleutelen – meer dan we ooit hebben gedaan. Ik hoop dat mensen van ons werk zullen genieten. Als je bijvoorbeeld

Video: een steen in een buis laat vallen, komt er een 1-Up paddenstoel uit!

Willen jullie tenslotte nog iets zeggen tegen de fans? Je kunt bijvoorbeeld dingen noemen waarvan je hoopt dat spelers ervan zullen genieten.
een steen in een buis laat vallen, komt er een 1-Up paddenstoel uit!

Iwata Asks
Iwata:

Het Legend of Zelda-team zegt dingen als “Gaan we dat allemaal doen?!” en het lijkt alsof ze het Super Mario-team hebben aangestoken! (lacht) Oké, Motokura?

Motokura:

Iets waar we tijdens dit interview nog niet over hebben gesproken, zijn de 3D-illustraties. Steeds als je een eind in het spel bent gevorderd, krijg je een illustratie met een nostalgisch 2D-tintje dat de huidige staat van prinses Peach verbeeldt. Ze zijn zeer vermakelijk.

Iwata Asks
Iwata:

Deze extra wordt ook gebruikt in de tv-reclame (in Japan). Je kunt de gyrosensor gebruiken,

Video: als je schudt met het systeem, schudt de illustratie op dezelfde manier.

Willen jullie tenslotte nog iets zeggen tegen de fans? Je kunt bijvoorbeeld dingen noemen waarvan je hoopt dat spelers ervan zullen genieten.
als je schudt met het systeem, schudt de illustratie op dezelfde manier.

Motokura:

Dat klopt. We hebben ook aandacht geschonken aan nog kleinere details, dus hoop ik dat iedereen dat zal waarderen.

Iwata:

En wat wil jij tenslotte nog zeggen, Hayashida?

Hayashida:

Ik hoop echt dat veel mensen, van beginners tot geavanceerde spelers, dit spel willen spelen. Voor nieuwe spelers hebben we twee soorten hulpmiddelen toegevoegd. Als je het Invincibility Leaf pakt, blijf je de hele tijd een onkwetsbare Tanooki Mario. Met de P-Wing kun je naar checkpointvlaggen en het einde van een level vliegen. Sommige levels zijn zelfs met de onkwetsbare Tanooki Mario moeilijk te halen, dus kun je in die gevallen de P-Wing gebruiken.

Iwata Asks
Iwata:

Je hebt het zo gemaakt dat als mensen ergens niet voorbij komen, ze een manier krijgen om toch verder te kunnen spelen. Daarom zijn er geen plaatsen waarvan je zegt, “Ik kom hier niet voorbij!” Maar je kunt ook van het spel genieten door te proberen het einde zonder hulpmiddelen te helpen.

Hayashida:

Hulpblokken verschijnen na vijf verloren Mario’s, dus hoop ik dat geavanceerde spelers zullen proberen te voorkomen dat ze verschijnen. Als je alle Mario’s hebt verloren, kun je naar

Video: Toads hintkamer

Willen jullie tenslotte nog iets zeggen tegen de fans? Je kunt bijvoorbeeld dingen noemen waarvan je hoopt dat spelers ervan zullen genieten.
Toads hintkamer gaan voor een hint. We hebben dit zo gemaakt omdat we hopen dat allerlei soorten mensen het zullen spelen, dus niet alleen spelers van eerdere 3D Super Mario-spellen maar ook kinderen en mensen die denken dat Super Mario-spellen moeilijk zijn. Ik hoop dat ze er allemaal van zullen genieten.

Iwata:

De originele 2D en 3D Super Mario-spellen zijn door dezelfde mensen gemaakt, dus het is niet zo dat hun wortels verschillen. Maar ze zijn door de ontwikkelingen die volgden wel uit elkaar gegroeid. Je hebt Super Mario 3D Land zo gemaakt dat ze weer met elkaar zijn verbonden. Met behulp van stereoscopisch 3D heb je een brug weten te slaan tussen 2D Super Mario en 3D Super Mario. Ik kan niet wachten om met mijn eigen ogen te zien hoe dit spel de weerstand van mensen tegen 3D Super Mario vermindert en een brug slaat. Bedankt voor jullie tijd hier vandaag.

Iwata Asks
Iedereen:

Bedankt!