4. Trainingsprogramma voor een gezondere levensstijl

Iwata:

Dr. Miyachi, je was zo vriendelijk om ons te adviseren tijdens de ontwikkeling van Wii Fit Plus. Kun je me vertellen wat je deed in die rol?

Miyachi:

Ik was betrokken bij een aantal aspecten van de software. Een van de dingen die ik deed, was dat ik de ontwikkeling begeleidde van combinatieoefeningen voor mensen met een specifiek doel. Mensen bijvoorbeeld die gewicht willen verliezen of 's nachts beter willen slapen.

Iwata:

Je bedoelt de

Video: Wii Fit Plus-routines

Dr. Miyachi, je was zo vriendelijk om ons te adviseren tijdens de ontwikkeling van Wii Fit Plus. Kun je me vertellen wat je deed in die rol?
Wii Fit Plus-routines , die zijn bedoeld voor mensen met een kwaal, zoals stijve schouders of rugpijn.

Miyachi:

Precies. Het werkt net als een instructeur die je in de sportschool begeleidt. Maar in het geval van Wii Fit Plus krijg je die begeleiding thuis, wat in mijn ogen erg waardevol is.

Iwata:

Juist.

Miyachi:

Maar er is meer. Het meest waardevolle onderdeel van de software is volgens mij dat wordt berekend

Video: hoeveel calorieën je verbrandt

Dr. Miyachi, je was zo vriendelijk om ons te adviseren tijdens de ontwikkeling van Wii Fit Plus. Kun je me vertellen wat je deed in die rol?
hoeveel calorieën je verbrandt terwijl je traint op het Wii Balance Board. Je kunt dit overzichtelijk bekijken in een dagelijks grafiekje. Het menselijk lichaam is ongelofelijk rechtlijnig. Daarmee bedoel ik dat als je extra calorieën verbruikt, die hoeveelheid vet wordt verbrand, waardoor je lichaamsgewicht omlaag gaat. Er is een duidelijk effect. Om je een concreet voorbeeld te geven, als je 7.000 calorieën verbrandt, verlies je ongeveer een kilo.

Iwata:

Dus dat principe is altijd van toepassing.

Miyachi:

Die regel klopt altijd. Hoe je het ook wendt of keert, er is geen ontkomen aan.

Iwata:

Mensen die snel aankomen, zeggen vaak dingen als: 'Zelfs als ik water drink, kom ik aan!' (lacht) Maar dat is niet waar, toch?

Miyachi:

Dat is absoluut niet waar.

Iwata:

Als je meer calorieën inneemt dan je verbruikt…

Miyachi:

Kom je aan.

Iwata:

Anders gezegd, om gewicht te verliezen kun je niet anders dan minder calorieën tot je nemen en/of meer calorieën verbranden.

Miyachi:

Dat klopt. Daarom denk ik dat een grafiek waarin zowel je gewichtsverlies als de hoeveelheid verbrande calorieën wordt getoond, iets is wat gebruikers echt zal aanmoedigen. Het feit dat de gebruiker de reden van zijn gewichtstoename kan zien en tegelijkertijd aangemoedigd wordt, is een geheel nieuwe benadering.

Iwata Asks
Iwata:

Om precies te kunnen berekenen hoeveel calorieën worden verbrand tijdens de verschillende oefeningen, heb je caloriemetingen gedaan.

Miyachi:

Klopt. Bij het Nationale Instituut voor Gezondheid en Voeding hebben we een speciale kamer, ook wel bekend als de metabolische kamer6. Hierin kunnen we de intensiteit van activiteiten meten. We hebben er gebruik van gemaakt om de verschillende oefeningen te meten. 6 De metabolische kamer heeft iets weg van een luchtdichte hotelkamer, maar is in werkelijkheid een revolutionair hulpmiddel waarmee de hoeveelheid energie wordt gemeten die mensen verbruiken in een omgeving die lijkt op een woonkamer. De metabolische kamer wordt ook wel de menselijke calorieënmeter genoemd.

Iwata Asks
Iwata:

Ik heb vaak op videobeelden gezien hoe de oefeningsintensiteit in het verleden werd gemeten. Daarbij stond iemand op een lopende band met een masker op zijn gezicht, net als een straaljagerpiloot. Die persoon moest rennen, wat er met al het gehijg erg oncomfortabel uitzag.

Miyachi:

De reden dat die mensen een masker droegen, was dat de lucht die ze uitademden werd opgevangen en geanalyseerd. Door de hoeveelheid zuurstof te meten, kon worden bepaald hoeveel vet en suiker werd verbruikt, en dus hoeveel kilocalorieën werden verbrand.

Iwata Asks
Iwata:

Er werd gemeten hoeveel zuurstof werd ingeademd en verbruikt door het lichaam, toch?

Miyachi:

Dat klopt. Maar met het masker kon je alleen simpele activiteiten meten, zoals lopen en fietsen.

Iwata:

Juist.

Miyachi:

Als je mensen bijvoorbeeld vroeg om op hun buik te gaan liggen of een yogahouding aan te nemen…

Iwata:

Zat het masker in de weg.

Miyachi:

Precies. Bovendien kon je de oefeningen niet op een natuurlijke, plezierige manier doen, zoals met Wii Fit. Maar omdat de metabolische kamer een formaat heeft van negen bij zes meter, kunnen we metingen verrichten bij mensen die er gebruik van maken zoals ze dat thuis doen.

Iwata:

Dus met andere woorden, de gegevens zijn realistischer.

Miyachi:

Dat klopt.

Iwata:

Kun je me iets vertellen over de opstelling in die kamer?

Miyachi:

Er wordt constant verse lucht de kamer ingepompt, met ongeveer 60 liter per minuut. Als je de kamer binnengaat, wordt de lucht die je uitademt non-stop gemeten. Als je dus traint, zal de hoeveelheid zuurstof verminderen.

Iwata:

De concentratie zuurstof neemt af, terwijl de hoeveelheid kooldioxide toeneemt.

Miyachi:

Precies. Dus het energieverbruik wordt gemeten aan de hand van die verandering.

Iwata:

Dus op die manier heb je de gegevens verzameld voor alle oefeningen in Wii Fit Plus.

Miyachi:

Niet alleen in Wii Fit Plus. We zijn twee maanden bezig geweest en hebben ook alle gegevens verzameld voor het oorspronkelijke Wii Fit en Wii Sports.

Iwata:

Dus je bent twee maanden bezig geweest met het verzamelen van alle gegevens. Wat heb je ontdekt?

Miyachi:

Er zijn in Groot Brittannië en Amerika twee of drie rapporten gepubliceerd over de hoeveelheid energie die je verbruikt in Wii Sports. Maar de methoden die ze gebruikten om de metingen te verrichten waren anders dan die van ons en de geschatte concentratie zuurstof was laag. Die was misschien wel 20-30% lager dan in de metingen die wij deden. Dat kwam omdat de mogelijkheid om tijdens die oefeningen te bewegen beperkt was.

Iwata:

Dus de bewegingen die men kon maken waren beperkt, waardoor de training ook beperkt was.

Iwata Asks
Miyachi:

Ja, die was gereduceerd.

Iwata:

Maar als je op een natuurlijkere en dynamischere manier speelt…

Miyachi:

In de metabolische kamer kun je natuurlijker en dynamischer spelen. Het bleek dat er ook in Wii Fit en Wii Sports activiteiten zijn van drie MET's of meer.

Iwata:

MET's is een term die de meeste mensen waarschijnlijk niet kennen. Zou je kunnen uitleggen wat daarmee wordt bedoeld?

Miyachi:

Natuurlijk. Een MET is een eenheid die wordt gebruikt om de intensiteit te meten als je traint of beweegt. Als je niet beweegt, wordt dat gezien als één MET. Als je fietst op een hometrainer verbruik je drie keer zoveel energie, dus dat zijn drie MET's. Zowel de Amerikaanse hartstichting als mijn eigen trainingsrichtlijnen raden aan om te trainen met een intensiteit van drie MET's of meer.

Iwata:

Dus toen je de oefeningen in Wii Fit had gemeten, kwam je erachter dat er veel meer oefeningen waren van 3 MET's of meer. Met andere woorden, Wii Fit kan een positieve rol spelen in een gezonde levensstijl.

Miyachi:

Ja, absoluut. Toen ik erachter kwam dat ook in Wii Sports en Wii Fit veel oefeningen voorkomen van drie MET's of meer, leken mensen in Europa en Amerika daarvan onder de indruk te zijn. Daarom zullen de Amerikaanse richtlijnen in de toekomst ook vermelden dat het behalen van de aanbevolen hoeveelheid lichaamsbeweging goed mogelijk is met Wii Fit en Wii Sports.