4. Een volwaardig deel van de Wii-serie

Iwata:

Waar hebben ze jullie nog meer op gewezen?

Sato:

We hadden het bijvoorbeeld over  

Video: Zandstrandsprint

Waar hebben ze jullie nog meer op gewezen?
Zandstrandsprint , een minigame voor vier spelers. Je moet je positie kiezen en na het startschot met de Wii-afstandsbediening schudden om naar de vlag te rennen. De regisseur van Wii Sports Resort had het gespeeld. Hij zei dat je bij het startschot al kon zeggen wie er ging winnen, en dat er dus niets aan was. We hadden bedacht dat het spel drie fases had – het startschot, het schudden met de Wii-afstandsbediening, en dan op de A-knop drukken voor de eindsprint. Toen ik dat aan hem uitlegde, zei hij, “Als je het zo vertelt, klinkt het inderdaad wel leuk. Misschien dat het niet zo leuk uitpakt omdat je het idee niet precies goed hebt uitgewerkt. Misschien moet je de camerahoek eens veranderen?”

Iwata:

Ze konden je het vuur na aan de schenen leggen, maar op een vriendelijke manier. (lacht)

Sato:

Toen ik dat hoorde, wist ik echter dat hij gelijk had.

Iwata:

Dat gaf je zomaar toe? (lacht)

Sato:

Ja, geen probleem. (lacht) Toen we een paar aanpassingen hadden gemaakt, was het ook een veel beter spel geworden.

Nishiya:

Soms kunnen kleine aanpassingen resulteren in een grote verbetering.

Iwata:

Er waren veel plaatsen waar kleine veranderingen de spellen veel leuker konden maken, en het team van Wii Sports Resort wees die plaatsen aan.

Sato:

Soms vond ik het best moeilijk hun kritiek te accepteren, en maakte ik de veranderingen met enige tegenzin. Maar uiteindelijk kwamen de veranderde punten veel beter uit de verf.

Nishiya:

Bovendien waren we zeer dankbaar voor de tijd die ze hadden genomen om aandacht te besteden aan de kleinste details. Toen ik daarna Wii Sports Resort weer speelde, waren er veel plaatsen waarvan ik dacht, “Ah, nou begrijp ik het…”

Iwata:

Dus ook al was het Wii Sports Resort team niet direct verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Wii Party, het spel voelt toch als een volwaardig deel in de Wii-serie. Ik wil iedereen bedanken voor hun inzet. Oké, nog aanbevelingen voor de spelers?

Ikeda:

Ik denk dat we dit keer een spel hebben gemaakt dat het woord “party” echt eer bewijst. Gezinsleden en vrienden kunnen met vier spelers tegelijk tegen elkaar strijden, terwijl duo’s ook samenwerkend kunnen spelen. En de party vind niet alleen plaats op tv. We hebben er ook een partygame van gemaakt waar oma’s en opa’s aan mee kunnen doen, zonder dat er een handicap hoeft te worden ingesteld. Dus ik hoop dat iedereen zich hier goed mee zal vermaken.

Iwata:

Het is een partygame die, zoals de andere spellen in de Wii-serie, geschikt is voor allerlei mensen, en dat idee zelfs nog verder voert.

Ikeda:

Dat klopt. De spelers besturen Mii-personages, zodat je meteen kunt zien wie heeft gewonnen en verloren. Als je vader in Mario Party had verloren, kon hij altijd nog zeggen dat hij verloor omdat hij met Luigi speelde, maar…

Iwata:

Dit keer verschijn je zelf in beeld, dus is er geen ruimte voor smoesjes.

Ikeda:

Precies. (lacht) En ook als je niet zelf speelt, maar kijkt hoe anderen spelen, kun je meteen zien wie er heeft gewonnen. Dankzij de Mii-personages zijn spelers dit keer ook blijer als ze hebben gewonnen en gefrustreerder als ze hebben verloren.

Iwata Asks
Nishiya:

Om iets specifiek aan te bevelen, wil ik graag  

Video: Verbonden vrienden

Waar hebben ze jullie nog meer op gewezen?
Verbonden vrienden noemen. Ik hoop dat stelletjes, echtparen of ouders met kinderen dit eens willen proberen. De resultaten moet je niet al te serieus nemen, maar zo kun je wel dingen ontdekken, bijvoorbeeld wat er in de andere persoon omgaat.

Iwata:

Je wilt dat mensen het proberen met mensen die ze goed menen te kennen.

Nishiya:

Ja. Zo kun je ontdekken hoe weinig je eigenlijk van iemand begrijpt, dus hoop ik dat mensen het willen proberen.

Iwata Asks
Hirose:

Dit komt een beetje overeen met wat Nishiya net zei, maar in de sectie Thuisparty vind je ook de minigame Vragenvriend. Zelfs als je dat speelt met vrienden die dicht bij je staan, kom je tot de ontdekking dat je geen idee had van de dingen in hun hoofd. Vaak denk je, “Ik had geen idee!” Dus het is niet echt iets voor kinderen, maar wel voor jonge mensen, zoals studenten en mensen in de twintig, om samen met hun vrienden te spelen. Ik hoop dat ze Vragenvriend na Verbonden vrienden spelen.

Iwata Asks
Sato:

Als je Verbonden vrienden en Vragenvriend speelt, ervaar je een bepaald geluksgevoel dat je niet krijgt bij de andere spellen.

Iwata:

Ohhh… (lacht)

Sato:

Ik speelde het samen met mijn groepsgenoten. Het deed me goed om te ontdekken dat ze me best goed kenden. Maar eigenlijk wil ik iets anders aanbevelen. (lacht) Tijdens het maken van Wii Party, hebben we veel ideeën opgeworpen. We hebben lang en diep over nagedacht over welke ideeën de leukste partygames zouden opleveren, en hebben alleen die ideeën gebruikt. Omdat elke ontwikkelaar een ander idee heeft over wat een goede partygame is, heeft de totale verzameling op basis van al die ideeën een heel eigen gevoel gekregen. Iedereen heeft een eigen leven, en stopt in de spellen de dingen die hij of zij belangrijk vindt. Dat geeft het spel een kenmerkend karakter waar hopelijk iedereen van zal genieten.

Iwata Asks
Iwata:

Veel creatieve werken worden gemaakt volgens de visie van één persoon, daarbij gesteund door de inzet van een groep andere mensen. Maar als vele persoonlijkheden en creatieve geesten bij elkaar komen, en worden gebonden door algemene regels – zoals bij WarioWare, Inc..: Minigame Mania12 – ontstaat een mysterieus en rijk gevoel. Is dat wat je bedoelt? 12WarioWare, Inc..: Minigame Mania: Een actiespel voor de Game Boy Advance dat in Europa in mei 2003 is uitgebracht.

Sato:

Precies. Ik hoop dat spelers genieten van de invloed die elke medewerker op het spel heeft gehad.

Iwata:

Bedankt. Tenslotte wil ik nog iets zeggen. Hoewel ik nooit heb gedacht dat partygames alleen voor kinderen waren, vermoed ik wel dat sommige mensen het idee hebben dat ouders ze alleen maar spelen om iets met hun kinderen te doen. Maar als ik in tv-reclames zie hoe de vijf leden van Arashi13 zich met Wii Party vermaken, denk ik dat we partygames opnieuw hebben gedefinieerd en een nieuwe standaard hebben gezet. Dus hoop ik dat iedereen dit spel nog lang zal spelen. 13Arashi: Een Japanse jongensband die verschijnt in de Japanse tv-reclames van Wii Party.

Iwata Asks
Ikeda:

Dat hoop ik ook. Ik hoop dat mensen Wii Party nog jaren zullen spelen als de nieuwe standaard in partygames.

Iwata:

Wii Party wordt uitgebracht tijdens de zomervakantie, dus spelen mensen dit spel misschien rond de tijd van Obon14, maar misschien dat ze het spel ook wel aan het eind van het jaar spelen. Ik zou het geweldig vinden als overal waar mensen bij elkaar komen een exemplaar van het spel aanwezig is. Dat zeg ik omdat ik het gevoel heb dat Wii Party iets is geworden waar mensen op kunnen vertrouwen voor een echt leuke party. En dat is het geworden omdat jullie er zo hard en lang aan hebben gewerkt. Ik wil jullie hartelijk danken voor jullie inzet. 14Obon: Eén van Japans voornaamste feestdagen. Obon wordt elk jaar in augustus gevierd door families die samenkomen om hun overleden dierbaren te gedenken.

Iedereen:

Bedankt.