6. Het onbewuste werkgeheugen

Iwata:

Soms is er sprake van iets wat je het “onbewuste werkgeheugen” zou kunnen noemen, toch? Als je bijvoorbeeld een keer door wat gegevens gaat, laat je instinct je weten dat er iets niet in de haak is. Ik denk dan dat zich op de achtergrond een soort verwerkingsproces in de hersenen afspeelt. Iets vergelijkbaar gebeurt wanneer een ervaren specialist naar een kunstwerk kijkt en meteen weet dat het nep is. Ik vraag me af of dat het werkgeheugen in actie is. Dr. Kawashima, wat denk jij hiervan als hersenspecialist?

Kawashima:

Men zegt dat het werkgeheugen precies werkt zoals jij het net beschreef. Het deel van de hersenen dat we bewust kunnen aansturen is vrij klein, maar het deel dat onbewust wordt aangestuurd is vrij groot. De huidige theorie is dat je hersenen altijd op de achtergrond informatie verwerken en dat alleen de noodzakelijke informatie in je bewustzijn terechtkomt. Verwerkingen op de achtergrond worden verricht door het werkgeheugen. Duivelse Brain Training spelen zou deze vaardigheid dus moeten verbeteren. Dit zou je moeten merken als je Duivelse sommen speelt.

Iwata:

Dat klopt. Iemand die Duivelse sommen heeft gespeeld, vertelde me dat de antwoorden in hem opkwamen terwijl hij het speelde, zelfs al had hij ze niet bewust onthouden.

Kawashima:

Mijn eigen gevoel is dat toen ik langzaam twee of drie stappen terug aankon en het idee had dat ik al snel de vierde aankon, er een schakelaar omging…

Iwata:

Je bedoelt dat je bewuste werkgeheugen zijn plafond had bereikt in Duivelse sommen bij zo’n drie stappen terug, en om de vierde goed te doen moet je zorgen dat je onbewuste werkgeheugen wordt aangesproken?

Kawashima:

Dat klopt. Je weet het antwoord, zelfs als je je er niet bewust van bent. Het komt er gewoon uit. Je moet iets naar boven halen dat dieper is begraven dan de cijfers in je hoofd. Iets wat zich in de schaduw van je onbewuste geheugen ronddwaalde komt opeens naar voren. Zelfs ik vind dat een ongelooflijk mysterie. Ik heb momenten meegemaakt waarop ik dacht: “Oh, mijn hersenen zijn veranderd.”

Iwata Asks
Iwata:

Om die reden, en omdat je werkgeheugen trainen echt de potentie biedt om diepere hersenfuncties op verschillende manieren aan te spreken, moet dit een gebied zijn waarin je grote mogelijkheden ziet.

Kawashima:

Dat is zo. Dus hoewel ik denk dat Duivelse Brain Training aan veel mensen de kans biedt om hun eigen hersenen te trainen, kijk ik zelf meer uit naar welke soort veranderingen er optreden.

Iwata:

Dus naast de voor de hand liggende functieverbeteringen als een beter geheugen, denk jij dat zich in de hersenen van de mensen ook andere veranderingen voordoen?

Kawashima:

Ik denk dat er op individueel niveau een heel scala aan dingen gebeurt. Maar mensen zijn heel slecht in veranderingen bij zichzelf waarnemen. Eerst denk ik – en dit is maar een vermoeden – dat vrienden en familieleden iets zeggen als: “Je bent een beetje veranderd.”

Iwata:

Mensen zijn inderdaad niet erg goed in geleidelijke veranderingen opmerken. We zien alleen grote veranderingen, en we merken eerder veranderingen bij andere mensen op als we ze een tijd niet hebben gezien, of als we niet goed op hen hebben gelet.

Kawashima:

Je geeft vast ook lezingen met sessies waarin vragen worden gesteld. Als een vraag bijvoorbeeld in drie delen werd gesteld, dacht ik daar vroeger over na terwijl ik praatte, en behandelde ik elk onderdeel van de vraag. Maar tegenwoordig moet ik, als ik even rustig aan doe, meteen vragen: “Wat was het derde deel ook al weer?” Dat is het bewijs dat de capaciteit van mijn werkgeheugen kleiner is geworden. (lacht)

Iwata:

Het idee van deze software was mensen boven een bepaalde leeftijd te helpen om hun maximale prestatie, die ze hadden toen ze jong waren, opnieuw mogelijk te maken, en om jonge mensen te helpen om hun ware, en nog niet gebruikte, potentieel te bereiken.

Iwata Asks
Kawashima:

Dat klopt.

Iwata:

Het kostte uiteindelijk drie jaar vanaf jouw voorstel van Duivelse Brain Training van het ontwikkelproces naar de release te brengen. Dat komt gewoon omdat het zó moeilijk is dat we de oefeningen steeds op willen geven!

Kawashima:

Ja, ik weet wat je bedoelt! (lacht)

Iwata:

Ik denk dat het het productieteam heel wat moeite heeft gekost om telkens maar de spelers te motiveren. Ze moeten er goed over nagedacht hebben, zodat mensen die geen echte doorzetters zijn toch gefocust kunnen blijven of de software na een pauze weer oppakken. Ik hoop dat iedereen waardering kan opbrengen voor het feit dat ons team drie jaar lang hard aan deze titel heeft gewerkt.

Kawashima:

In ons voorstel zaten een paar belangrijke hindernissen die moesten worden genomen. Ik ben echt benieuwd hoe de titel overal ter wereld wordt ontvangen. Concurrentie met andere spelers is deze keer erg belangrijk. Ik verwacht veel van de StreetPass16-functie. Ik kan niet wachten om de stad in te gaan en te pronken met mijn trainingsscores!16 StreetPass™ is een functie waarmee gebruikers, als de functies is ingeschakeld, bepaalde spelgegevens kunnen uitwisselen met andere Nintendo 3DS-gebruikers die ze op straat tegenkomen. Ze hoeven dan alleen langs te kopen met hun Nintendo 3DS-systeem ingeschakeld. Als je StreetPass met Duivelse Brain Training gebruikt, kun je je trainingsprestaties uitwisselen met mensen die op straat voorbijkomen, de scores vergelijken en proberen elkaar te verslaan.

Iwata:

Ja. Een andere nieuwe eigenschap werkt met de SpotPass17-functie. Dit kwam geloof ik ter sprake tijdens discussies tussen jou en het ontwikkelteam. Als spelers SpotPass gebruiken op hun Nintendo 3DS-systeem – ze moeten hier natuurlijk toestemming voor geven en er worden geen persoonlijke gegevens verzonden – worden hun trainingsgegevens van de eerste maand naar Dr. Kawashima en andere experts verzonden. Ik denk dat dit belangrijke wetenschappelijke proefgegevens oplevert over welke veranderingen er optreden in de hersenen van mensen die Duivelse Brain Training spelen.17 SpotPass™ is een eigenschap van het Nintendo 3DS-systeem die, als het is ingeschakeld, informatie en content verzendt als het in de buurt is van een draadloos LAN-toegangspunt.

Kawashima:

Ja. We verzamelen misschien wel honderdduizenden proefgegevens. Deze gegevens zou ik willen analyseren met een aantal professoren in de informatiewetenschap. Het zou interessant zijn als er iets nieuws aan het licht komt.

Iwata:

Misschien kun je je onderzoek naar het volgende niveau tillen en nieuwe verbanden ontdekken, of misschien kun je een van je stellingen bewijzen.

Kawashima:

Ja. Duivelse Brain Training bevat verschillende trainingsoefeningen, waardoor iedereen zijn krachten en zwakheden zal vinden. Om maar een technische term te gebruiken, het zou interessant zijn om patroonherkenning te gebruiken, waarbij je mensen in groepen verdeelt en observeert welke veranderingen zich voordoen bij mensen die goed zijn in bepaalde activiteiten.

Iwata Asks
Iwata:

In eerdere Brain Training-spellen waren zeker patronen waar te nemen, zoals mensen die goed waren in rekenen maar slecht waren in geheugenoefeningen. Ik kan me voorstellen dat mensen ontdekken dat ze goed zijn in bepaalde dingen en niet goed in andere dingen terwijl ze ook hun werkgeheugen trainen. In die zin denk ik dat het heel interessant is dat ons product een rol zou kunnen spelen in nieuw onderzoek.

Kawashima:

Als ik zo de conclusies en de resultaten van dit onderzoek bekijk, klinkt het zowel uitdagend als spannend.

Iwata:

Het klinkt als een release waar we beiden naar uitkijken! Ik hoop dat we ook in de toekomst kunnen blijven samenwerken. Bedankt, Dr. Kawashima.

Kawashima:

Ja, daar verheug ik me op. Bedankt.