5. Een RPG gemaakt door ambachtslieden

Iwata:

Aan het eind van deze lange weg is Mario & Luigi: Dream Team Bros. voltooid. Nu we ons hier aan het eind bevinden, willen jullie misschien nog wat zeggen tegen spelers die de vorige spellen in de serie speelden, en tegen nieuwkomers. Zullen we met Kubota beginnen?

Kubota:

Ten eerste wil ik iets zeggen tegen spelers die de vorige spellen hebben gespeeld. Er verschijnen veel personages die eerder in de serie voorkwamen, dus dat is iets om naar uit te kijken. Tegen nieuwkomers wil ik zeggen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken als ze niet zo goed zijn in RPG’s. Het is een leuk spel met volop actie en dramatische ontwikkelingen, dus ik hoop dat je ervan zult genieten.

Iwata:

Er zijn mensen die van RPG’s houden omdat je door te blijven spelen altijd wel verder komt, en er zijn mensen die er niet van houden omdat ze niet weten wat ze moeten doen. Misschien is het goed om wat te vertellen over de mix van RPG- en actie-elementen, zodat nieuwkomers beter begrijpen wat ze kunnen verwachten.

Kubota:

Goed idee. Simpel gesteld, hebben we de beste elementen uit beide genres gecombineerd. Het is een spel met een goed evenwicht tussen de goede elementen van RPG’s en actiespellen. Tegelijkertijd is het spel zo gemaakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk is. Het spel is dus geschikt voor allerlei verschillende spelers.

Iwata Asks
Iwata:

Duidelijk. Nu is Sano aan de beurt.

Sano:

Spelers die de serie tot nu toe hebben gevolgd wil ik graag vertellen dat het bij de ontwikkeling van de serie onvermijdbaar is dat sommige dingen die je leuk vond aan eerdere delen verdwijnen of in andere richtingen worden voortgezet. Maar ik heb het eerste deel zelf ook als speler gespeeld, en de schattigheid van de personages, het pittige karakter van de actie en de manieren waarop de dramatische toestanden je kunnen laten lachen of huilen zijn nog steeds aanwezig – zelfs meer dan ooit. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat sommige van deze aspecten zijn verdwenen nu we de overstap naar 3D hebben gemaakt.

Iwata:

Aha.

Sano:

Nieuwkomers die de eerdere delen niet kennen, kunnen uitkijken naar een spel dat heel anders is dan ze gewend zijn.

Iwata:

Mario & Luigi: Dream Team is het vierde spel in de serie, maar het geeft niet als je de vorige delen hebt gemist. Je hebt geen enkele voorkennis nodig. Het voelt alsof jullie de spellen ook bewust zo maken.

Sano:

Dat klopt. En het is een RPG, met veel ondersteuning voor mensen die niet zo goed in actiespellen zijn.

Iwata:

Voor die toegankelijkheid heb je je persoonlijk hard gemaakt door het spel voor iedereen te spelen en te laten zien dat je het niet kon. (lacht)

Sano:

Precies! (lacht) Meestal moet je in RPG’s ervaringspunten verzamelen om sterker te worden, maar in Mario & Luigi kun je de hulpfuncties gebruiken om spelenderwijs te leren hoe je vijanden het best kunt verslaan. Dat voelt alsof je door je eigen ervaringen groeit. Dus laat je niet afschrikken, maar daag jezelf uit!

Iwata Asks
Iwata:

Goed. Maekawa?

Maekawa:

Tegen spelers die de serie tot nu toe hebben gevolgd, wil ik zeggen dat de verschillende delen zijn verbonden door de personages en het feit dat er elke keer weer nieuwe spelmogelijkheden zijn.

Iwata:

Het is weliswaar een serie, maar ook telkens weer een heel nieuw spel. Elk spel is zo gemaakt dat iedereen ervan kan genieten, zonder ook maar iets van de andere spellen te weten.

Maekawa:

Juist. Dit keer zijn er nieuwe uitdagingen zoals de massa’s Luigio’s en de dualiteit van dromenland en de wakkere wereld, dus zijn er genoeg verrassingen. Het volume van het spel is flink toegenomen en het spel zit tjokvol content. Het heeft lang geduurd, maar alle teamleden hebben zo hard ze konden gewerkt. Er is heel veel tijd besteed aan het puntje voor puntje tekenen van de pixelart.

Iwata:

De aandacht voor de kleinste puntjes is kenmerkend voor de manier waarop jullie werken. Mario & Luigi: Dream Team is het werk van echte ambachtslieden.

Maekawa:

Ja. Die manier van spellen maken is kenmerkend voor elk spel in de serie, dus fans hoeven zich geen zorgen te maken. Tegen nieuwkomers wil ik zeggen dat er ooit, toen ik net bij de serie betrokken raakte, een reclamefilmpje werd uitgezonden in Japan waarin het spel zowel werd aanbevolen aan mensen die nooit RPG’s speelden als aan mensen die heel veel RPG’s hebben gespeeld. En dat geldt nog steeds, voor elk spel in de Mario & Luigi-serie.

Iwata:

Duidelijk.

Maekawa:

Als je tot nu toe geen spellen in de serie hebt gespeeld, krijg je in de eerste vijf minuten van het spel helder en duidelijk uitgelegd hoe het allemaal werkt. We hebben er op gelet dat spelers nergens in het spel de weg kwijtraken, dus kun je het spel gerust oppikken en ervan genieten. Sommige dingen zijn wel een beetje uitdagend, maar het is altijd te doen.

Iwata Asks
Iwata:

Goed. Dan is nu de beurt aan Otani. Maar het is vast lastig om nog wat te zeggen, nu bijna iedereen al is geweest! (lacht)

Otani:

Iedereen heeft al zo veel gezegd! (lacht) Wat mensen die de serie kennen betreft, zijn sommige misschien een beetje bang voor veranderingen. Dit keer zijn de achtergronden in 3D en hebben de beelden een andere stijl, dus misschien denken ze “Is dit een heel ander spel?” Maar maak je geen zorgen. Dit is absoluut een Mario & Luigi-spel, maar dan met veel verse ingrediënten. Ik hoop dat mensen dit spel net zo beschouwen als andere delen in de Mario & Luigi-serie.

Iwata:

Oké.

Otani:

De hoogtepunten in het spel zijn de zwermen Luigio’s en het spelen met Luigi’s gezicht terwijl hij slaapt, ik hoop dat mensen van die nieuwe elementen gaan genieten. Mensen die nog niet eerder een deel van de serie hebben gespeeld, wil ik graag vertellen dat je ook echt om dit spel kunt lachen. Er zitten veel maffe grappen in (lacht), maar er zijn ook veel momenten waarop de teksten of de reacties van personages je laten lachen. Volgens mij zijn er weinig spellen die je zo vaak aan het lachen maken, dus ik hoop dat mensen ook van de humor in het spel zullen genieten.

Iwata Asks
Iwata:

Wat zou jij nog willen zeggen, Izuno?

Izuno:

Het bijzondere aan AlphaDream is dat het enerzijds een groep ambachtslieden is die hun werk extreem serieus nemen, terwijl ze anderzijds een extreem grappig en leuk spel hebben gemaakt. Het spel heeft zelfs wel wat trekjes van Kansai (slapstick en lichtvoetige komedie)! Kort gezegd is dit een leuk spel dat ik iedereen kan aanraden.

Iwata Asks
Iwata:

Mario & Luigi: Dream Team is een leuk spel dat is gemaakt door een groep ambachtslieden. Het heeft drie jaar geduurd om het spel te voltooien, maar dat zie je er dan ook wel aan af. Jullie hebben gedurende de hele ontwikkelperiode er hard aan gewerkt. Bedankt.

Iwata Asks
Iedereen:

Bedankt!