4. Eén kaart

Iwata:

Er is een nieuwe spelstand met de naam recordrace. Hoe kwam die tot stand?

Iwamoto:

De laatste keer hadden we een spelstand waarin je de levels vrij kon spelen. We besloten al in het begin dat we iets dergelijks wilden maken. We probeerden verschillende levels met elkaar te verbinden, maar dat was niet erg leuk.

Iwata:

Er gebeurde niet veel en er waren geen verrassingen.

Iwamoto:

Nee. Veel mensen waren van mening dat het simpelweg spelen van levels die je al had gedaan in het hoofdspel iets miste. We probeerden het met nieuwe spelregels, waarbij het beeld blijft bewegen, en naarmate je meer muntjes pakt steeds sneller gaat. Het begint langzaam, maar het gaat steeds sneller en wordt steeds moeilijker. En dat paste bij de speelstijl van Super Mario.

Iwata:

Ik begrijp het.

Iwamoto:

Als je met een ander speelt en op het juiste moment op blokken springt,

Video: speelkaart-symbool

Er is een nieuwe spelstand met de naam recordrace. Hoe kwam die tot stand?
komen er muntjes uit . Maar als je die muntjes pakt, gaat het spel sneller. De strategie verandert dus als je met een tweede speler speelt.

Iwata Asks
Iwata:

Waarom is dat?

Iwamoto:

Als je met z’n tweeën speelt, roep je dingen tegen elkaar als, ‘Als jij de muntjes bovenin pakt, pak ik de muntjes onderin.’ Als je op een blok springt, komt er een muntje uit, dus de speler die erachteraan rent kan ze verzamelen. Je verdeelt de taken om muntjes te verzamelen. En omdat je de finish binnen de gegeven tijd probeert te bereiken, wordt het een soort tijdrace.

Iwata:

Net als een racespel.

Iwamoto:

Juist. Een heel ongewoon racespel (lacht)!

Iwata:

Dus hoewel New Super Mario Bros. U een actiespel is, bevat het puzzel- en race-elementen.

Asuke:

Dat klopt. Eén spel met drie smaken (lacht)!

Iwata:

In New Super Mario Bros. 2 voor de Nintendo 3DS moest je binnen de tijd zo veel mogelijk muntjes verzamelen. New Super Mario Bros. U is anders, omdat je jezelf meer tijd kunt geven door muntjes te pakken en de snelheid te verhogen. Dat is interessant.

Takemoto:

Ja. Door dat concept zul je proberen om muntjes te pakken die je eerder liet liggen. Ik denk dat het samen spelen hierdoor tot leven komt.

Iwata:

Je liet er, als je springt, geen muntjes uitkomen vanwege de recordrace, toch?

Takemoto:

Nee. In eerste instantie wilden we de speler belonen voor het plaatsen van een blok.

Iwata:

Ik snap het. Dat kwam op een andere manier van pas.

Takemoto:

Ja, het past goed bij elkaar.

Iwata:

Alle puzzelstukjes vielen op de juiste plek.

Takemoto:

Precies.

Iwata:

Welke ander elementen voegde je nog toe?

Takemoto:

De grootste verandering zie je in het hoofdspel.

Video: In het levelkeuzescherm zijn alle werelden samengevoegd

Er is een nieuwe spelstand met de naam recordrace. Hoe kwam die tot stand?
In het levelkeuzescherm zijn alle werelden samengevoegd .

Iwata:

De mensen die het gespeeld hebben, vertelden me dat je daardoor duidelijk ziet wat het doel is van je avontuur.

Takemoto:

Ja. Terwijl je onderweg bent naar je eindbestemming, kun je het hele gebied bekijken.

Iwata:

Waarom wilde je al die kaarten met elkaar verbinden?

Takemoto:

Super Mario Bros. 310 voor de NES had een bordspelachtige wereldkaart.10. Super Mario Bros. 3: een actiespel dat in augustus 1991 werd uitgebracht voor het Nintendo Entertainment System (NES).

Iwata:

Ja, dat was opzienbarend.

Takemoto:

De eerste keer dat ik dat zag was ik met stomheid geslagen. In Super Mario World11 voor de Super Nintendo was alles met elkaar verbonden, en tijdens het avontuur kreeg ik het gevoel dat ik kon rondzwerven.11. Super Mario World: een actiespel dat in april 1992 werd uitgebracht, gelijktijdig met de Super Nintendo.

Iwata Asks
Iwata:

Dat was opwindend.

Takemoto:

Ja, ik was diep onder de indruk. Het staat in mijn geheugen gegrift.

Iwata:

En daarom besloot je van deze uitgestrekte wereld één geheel te maken.

Takemoto:

Ja. Ik wilde die sensationele kaart van twintig jaar geleden combineren met de nieuwste Wii U-technologie, om een enorme stap verder te gaan.