4. Een Pokémon Center in de eerste stad

Iwata:

Omdat de spellen twee jaar later plaatsvinden, ben je dit keer dus niet bij nul begonnen. Was het lastig om het juiste evenwicht te vinden tussen nieuwe dingen en terugkerende dingen uit de vorige spellen?

Unno:

Ja. Als in de vervolgen alleen maar dezelfde dingen verschenen, zouden ze niet nieuw voelen, dus besloten we om de spellen vanuit een ander gezichtspunt te presenteren, met voornamelijk nieuwe personages, nieuwe steden en een nieuw verhaal.

Iwata:

Je reist door dezelfde spelwereld, maar vanuit een ander perspectief.

Unno:

Ja. Het is allemaal nieuw voor mensen die voor het eerst spelen, en mensen die de vorige spellen hebben gespeeld kunnen de wereld opnieuw ontdekken vanuit een ander gezichtspunt. In de vorige spellen waren er binnen Team Plasma botsende meningen, dus was ik zeer benieuwd hoe de verschillende personen van dat team de Unova-regio zouden zien. Ik wilde een verhaal vertellen vanuit een ander perspectief dan bij de vorige spellen.

Iwata:

Dat wilde je dit keer graag laten zien.

Unno:

Precies. Ik wilde de speler het verhaal vanuit een ander perspectief laten zien, zodat ze hun eigen antwoorden konden vormen.

Iwata:

Pokémon-spellen worden zowel gespeeld door nieuwkomers als door mensen die de serie al vanaf het begin spelen, wat een delicaat evenwicht vereist voor de scenes waarin het spel wordt uitgelegd. Omdat je voor het eerst echte vervolgen maakte, was er geen model dat je kon volgen of waar je rekening mee kon houden.

Iwata Asks
Masuda:

Ja, dat klopt. Het team wilde de spellen in elk geval zo maken dat nieuwkomers ze gemakkelijk konden begrijpen.

Iwata:

Natuurlijk is iedereen bij GAME FREAK goed bekend met Pokémon, dus was het niet moeilijk om te raden hoe het spel voor nieuwkomers zou zijn?

Masuda:

Ja. Als ik de spellen speel, probeer ik me steeds voor te stellen dat ik een basisschoolleerling ben die alles voor het eerst ervaart. Vooral het begin van het spel heb ik op die manier kritisch bekeken en subtiel aangepast.

Unno:

We hebben dit keer ook een Pokémon Center17 in de eerste stad gestopt. Om een of andere reden hadden we dat nog nooit eerder gedaan. 17 Pokémon Center: Een gebouw in de steden die je in de Pokémon-serie kunt bezoeken. Pokémon die tijdens gevechten gewond zijn geraakt, kun je hier laten herstellen. Je kunt hier ook Pokémon achterlaten of weer ophalen.

Iwata:

Wat voor invloed heeft dat op het gevoel van de spellen, dat er nu een Pokémon Center in de eerste stad staat?

Unno:

Bij een compleet nieuw spel, moet je aan het begin veel dingen uitleggen, wat betekent dat het langer duurt voordat je de wereld in trekt. Dat er in deze vervolgen meteen in de eerste stad al een Pokémon Center is, maakt het zowel voor nieuwkomers als ervaren spelers gemakkelijk om te beginnen. De spelwereld wordt ik korte tijd geïntroduceerd, waardoor de vaart in het verhaal blijft.

Iwata:

Er zijn twee soorten spelers van Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2; sommige spelen voor het eerst en andere hebben de vorige spellen al gespeeld. Ishihara, wat is er volgens jou voor beide soorten spelers aantrekkelijk aan Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2?

Ishihara:

Spelers van Pokémon Black Version en Pokémon White Version zullen zich verbazen over de veranderingen. Ze denken, “Zien steden er nu zo uit?” en “Kun je dit soort Pokémon nu in het gras vinden?”

Iwata Asks
Iwata:

De verschillen zijn veel groter dan bij eerdere, anders gekleurde versies.

Ishihara:

Ja. Er zijn nu meer spelmogelijkheden en het verhaal is helemaal nieuw, dus denk ik dat mensen geïnteresseerd blijven en denken, “Hoe gaat dit zich ontwikkelen?”

Iwata:

Dit zijn echt nieuwe spellen die dezelfde wereld vanuit een ander perspectief tonen, met een ander verhaal, andere omgevingen en andere personages dan in de voorgangers.

Ishihara:

Ja. En mensen die Pokémon Black Version en Pokémon White Version niet hebben gespeeld zal het verbazen dat er nieuwe Pokémon verschijnen die ze nooit eerder hebben gezien. Ze zullen zich vast ook afvragen hoe Pokémon Black Version 2 is verbonden met Pokémon White Version 2.

Iwata:

Wat vind jij ervan, Masuda?

Masuda:

Je begint in een nieuwe stad, dus ik hoop dat mensen die Pokémon Black Version en Pokémon White Version hebben gespeeld daar naar uitkijken. Omdat je een nieuwe route door de spelwereld aflegt, voelt het als een nieuwe ervaring. Net als dat dezelfde reis anders voelt als je een andere route volgt.

Unno:

Er zijn een paar leuke verrassingen voor mensen die de vorige spellen hebben gespeeld. Mensen die de vorige spellen niet hebben gespeeld, zullen bij veel elementen juist nieuwsgierig worden naar de voorgangers.

Iwata:

Dus krijgen mensen die Pokémon Black Version en Pokémon White Version niet hebben gespeeld zin om die spellen ook te spelen.

Unno:

Ja. Het plezier om de spellen met elkaar te vergelijken speelt dit keer een zeer grote rol. We hebben veel kleine veranderingen toegevoegd die je laten glimlachen, bijvoorbeeld als je op dezelfde plaats staat als in de voorganger en om je heen kijkt. Ik hoop dat spelers naar deze plaatsen op zoek gaan.