3. Het moeten inktvissen zijn

Iwata:

Dus je was van tofoeblokjes via mensen bij konijnen beland. Hoe werd daar op gereageerd?

Amano:

Mensen hadden zoiets van, "Nou ja, best leuk."

Iwata:

"Best leuk." (lacht)

Amano:

Maar eigenlijk was niemand er helemaal tevreden over.

Sakaguchi:

En "Nou ja, best leuk" was niet de reactie waar we voor gingen. Het was niet verkeerd, maar ook niet wat we wilden.

Sato:

De sfeer lag al dicht bij wat we nu hebben in Splatoon, en het voelde al goed om dingen onder de inkt te spuiten, maar…

Iwata:

Maar mensen zeiden nog steeds, "Best leuk."

Sato:

Juist.

Amano:

En toen ging Nogami er het bedrijf mee rond.

Nogami:

Ik probeerde de mensen die werken aan sales en promotie enthousiast te krijgen. Ik zei, "We hebben hier iets heel interessants. Probeer het maar eens."

Iwata Asks
Iwata:

Wanneer was dat?

Nogami:

November 2013.

Sakaguchi:

Dat was ongeveer drie maanden nadat het project echt was begonnen. Het spel was natuurlijk nog nergens bekend, dus wilden we het eerst promoten bij de mensen in het bedrijf die ons spel naar onze klanten zouden brengen.

Iwata:

Wanneer we een nieuwe titel hebben in een populaire serie als Super Mario Bros. of The Legend of Zelda, werken alle mensen in het bedrijf daar graag aan mee. Maar omdat dit een compleet nieuw spel was, moest je het echt aan de man brengen, wat nogal ongebruikelijk is.

Nogami:

Inderdaad. Omdat het spel nog zo onbekend was, wilden we iedereen er al vroeg over vertellen.

Iwata:

Maar Nogami, toen jij aan Animal Crossing werkte, had je ook niets om je op te baseren hè?12. Animal Crossing: Een serie communicatiespellen. Het eerste spel in de serie verscheen in september 2004 in Europa voor de Nintendo GameCube, daarna verschenen delen voor de Nintendo DS, Wii en Nintendo 3DS. Hisashi Nogami, de producer van Splatoon, werkte als director van de serie vanaf de eerste Animal Crossing tot Animal Crossing: Let’s Go to the City (Wii).

Nogami:

Nou je het zegt, dat is waar. (lacht)Animal Crossing was niet het soort spel dat je kon "uitspelen". Dus was dat voor mensen aanvankelijk ook wel een moeilijk spel om te begrijpen. Wat dat betreft, is Splatoon eigenlijk veel gemakkelijker te begrijpen.

Iwata:

De persoon die het meeste inkt spuit, heeft gewoon gewonnen. (lacht)

Nogami:

Precies. Je kunt het in één zin samenvatten. Het team dat de meeste inkt spuit, is de winnaar. (lacht)

Iwata:

Dus toen je het binnen ons bedrijf aan de man probeerde te brengen, hoe waren toen de reacties?

Nogami:

De reacties waren een beetje verdeeld. Sommige mensen zeiden, "Dit is echt leuk." En andere schudden hun hoofd en zeiden, "Het is misschien wel leuk, maar…"

Amano:

Sommige mensen zeiden, "Ik snap het niet," of "Ik vind het personage niet zo aantrekkelijk."

Sakaguchi:

Maar we bedachten ons dat het probleem misschien niet eens in de konijnen zat. Ook al hebben we de konijnen uiteindelijk in inktvissen veranderd, dat deden we niet omdat we geen heil in de konijnen zagen. Het kwam doordat er nog een belangrijk onderdeel van de spelstructuur ontbrak.

Amano:

Als mensen vroegen, "Waarom konijnen?" en "Waarom schieten konijnen met inkt" hadden we daar niet echt een goed antwoord op.

Nogami:

Dus dachten we, "Wat is het antwoord op die vraag?" Op een gegeven moment gingen we op zoek naar dat antwoord.

Amano:

Dat was echt een worsteling…

Iwata:

Dus eerst worstelde je met mensen en daarna met konijnen? (lacht)

Amano:

Ja. We hebben veel geworsteld. (lacht)

Iwata Asks
Nogami:

We liepen er echt op vast. En toen maakte Sakaguchi een lijst van de uiterlijkheden en eigenschappen die het personage moest hebben.

Inoue:

Hij noteerde allerlei dingen waar we voor moesten zorgen. Niet alleen over het uiterlijk van het personage, zoals zijn silhouet en formaat. Maar hij maakte ook een beknopte, overzichtelijke lijst met wapens en acties.

Sakaguchi:

Ik zette het allemaal op een rijtje in de hoop dat we daarmee verder zouden komen. Een van de onderwerpen was "motief". Ik noteerde de zin "een motief dat het logisch maakt dat het personage inkt schiet". En daar achter schreef ik "Een inktvis?".

Iwata:

Je schreef "inktvis?" (lacht)

Nogami:

Ja. Het idee om een inktvis als personage te gebruiken bestond al een tijdje, maar we waren er nooit helemaal voor gegaan. Maar op dat moment hadden we net gesproken over een personage dat kon wisselen tussen een "inktwezenvorm" en een "menselijke vorm".

Iwata:

Dus je overwoog een personage te maken dat kon transformeren.

Amano:

Precies. We wilden dat het inktwezen uit inkt bestond, zodat het niet zou opvallen als het door dezelfde kleur bewoog…

Iwata:

Net als bij de tofoe zou de inkt werken als camouflage waardoor het personage onzichtbaar werd.

Amano:

En de menselijke vorm zou acties kunnen uitvoeren als het schieten van inkt. We wilden voor de menselijke vorm een personage maken dat spelers qua uiterlijk konden aanpassen, zodat ze zich ermee verbonden zouden voelen.

Sakaguchi:

Dus toen keken we op een andere manier naar al die verschillende kenmerken, we verdeelden ze over de dingen die je kon doen als inktwezen en als mens. De speler gebruikt de ZL-knop om een inktwezen te worden, en de ZR-knop om als mens met inkt te schieten. Wanneer je als inktwezen door de inkt beweegt, ga je sneller. Wanneer je in menselijke vorm door inkt van de vijand loopt, ga je langzamer.

Nogami:

Zoals gezegd hebben we getwijfeld of je inkt nu wel of niet op muren moest kunnen spuiten. Toen realiseerden we ons dat de inktwezens door inkt konden bewegen. Dus als de muren met inkt bedekt waren, kon het inktwezen ertegenop bewegen…

Iwata:

Dan heb je meteen een reden om inkt op de muren te spuiten.

Nogami:

Inderdaad. En daarmee was het probleem met de muren opgelost.

Sato:

Veel problemen waren opgelost door de beslissing om te kunnen wisselen tussen een inktwezen en een mens. Toen we vervolgens weer over het personage gingen denken, dachten we… "Dat moet dan wel een inktvis worden."

Nogami:

Het was niet zo dat één bepaald persoon dit zei…

Sakaguchi:

We waren het er gewoon allemaal over eens.

Iwata:

Jullie waren het eens over het feit dat een inktvis als beste zou werken. (lacht)

Nogami:

En daarmee hebben we dan eindelijk de eerste vraag beantwoord. (lacht)

Iedereen:

(lacht)