5. De oorsprong van de meerspelerstand

Iwata:

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?

Hayashida:

Natuurlijk! Ook ons team heeft hem een speciale behandeling gegeven.

Iwata Asks
Iwata:

Mooi. (lacht) Wat is het?

Hayashida:

Kort voordat Het Jaar van Luigi17 werd aangekondigd via Nintendo Direct, testte ik een NES-spel op Wii U. Het was maar een test, maar toevalligerwijs was dat Mario Bros18.17. Het Jaar van Luigi: Het is dit jaar 30 jaar geleden dat Luigi voor het eerst verscheen in het speelhalspel Mario Bros. uit 1983. In de Nintendo Direct-aflevering van 14 februari 2013 getiteld “Nintendo 3DS Direct” verscheen Satoru Iwata met een Luigi-pet om 2013 uit te roepen tot het Jaar van Luigi.18. Mario Bros.: Een actiespel dat door Nintendo in 1983 is uitgegeven als speelhalspel en voor het Nintendo Entertainment System (NES).

Iwata:

O ja, de oorsprong van Luigi!

Hayashida:

Juist. Volgens mij is dit een voorbeeld van hoe je de toekomst in het verleden kunt vinden. Dus heb ik dit keer Luigi in plaats van Mario de hoofdrol gegeven in een spel genaamd

Video: Luigi Bros.

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
Luigi Bros. Ik heb zelf het programma helemaal herschreven – van de personages tot de titel. Als je het in de tweespelerstand speelt, krijgt de ene speler de moderne Luigi-kleur en de andere de kleur die Luigi oorspronkelijk had. Dus kun je een duel beginnen tussen nieuwe en oude Luigi.

Iwata:

Dat klinkt interessant. Hoe kun je dat spel spelen?

Hayashida:

Net als bij Rosalina krijg je dit nadat je het eind van het spel hebt gehaald. Het verschijnt dan in het titelscherm. Maar als je opgeslagen gegevens hebt van New Super Luigi U19, kun je het meteen al spelen.19. New Super Luigi U: Aanvullende content voor New Super Mario Bros. U. Deze software kwam in juni 2013 beschikbaar als download in de Nintendo eShop. In juli werd New Super Luigi U uitgebracht als verpakt spel dat door Nintendo alleen in 2013 verspreid zal worden.

Iwata:

Dat mag zeker een speciale behandeling heten! (lacht)

Hayashida:

Terwijl ik daar aan werkte, hadden de effectenmakers al overal pixeltekeningen van Luigi geplaatst, dus kun je hier en daar

Video: Verborgen pixel-Luigi's

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
geheime pixel-Luigi’s vinden. Het is leuk om daar naar op zoek te gaan.

Iwata:

Je bent best ver gegaan…

Motokura:

Nou ja, Mario Bros. is natuurlijk ook de oorsprong van meerspeler-Mario.

Iwata:

Inderdaad. Samenwerken en tegenwerken lopen door elkaar in dezelfde omgeving. Dat geldt nog steeds voor de meerspelerstanden.

Motokura:

De meerspelerstand van SUPER MARIO 3D WORLD is goed vergelijkbaar. Als je een level hebt voltooid, krijgt de speler die als eerste eindigde een kroon. Een speler die de kroon nog draagt als hij het volgende level haalt, krijgt een bonus.

Iwata:

Dus

Video: Vechten om de kroon

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
ontstaat er een strijd om die kroon .

Motokura:

Dat klopt. Je kunt een stampsprong maken om hem af te pakken, of elkaar in de weg lopen. Maar als het aantal levens terugloopt, ga je opeens weer samenwerken! (lacht)

Iwata:

De afwisseling tussen hinderen en samenwerken wordt bepaald door zowel de intenties van de spelers als de situaties.

Motokura:

Juist. Toen we de meerspelerstand gingen testen, zei ik tegen Hayashida, “Dit is net Mario Bros.!” En dat is het ook!

Iedereen:

(lacht)

Iwata Asks
Hayashida:

Ik was verbijsterd. Het is hetzelfde spel, ook al doe je totaal andere dingen.

Iwata:

Dit keer heeft elk personage verschillende vaardigheden, dus begint de strijd al bij het selecteren van de personages!

Hayashida:

Maar je kunt voorafgaand aan elk level ook op een knop drukken om een willekeurig personage te krijgen.

Iwata:

O, worden er dan automatisch personages aan de spelers toegewezen?

Hayashida:

Precies. Iedereen kan op die knop drukken, dus is dit een handige functie in de meerspelerstand.

Iwata:

Krijg je er ook geen ruzie over. (lacht)

Motokura:

Bijkomend voordeel is dat je niet altijd weet wie welk personage bestuurt – handig als je iemand een beetje wilt plagen! (lacht)

Iwata:

(lacht) Zo kun je mensen echt leren kennen – als je ze de keuze geeft om samen te werken of anderen te hinderen.

Motokura:

Buiten het scherm wordt een ingewikkelde psychologische strijd gevoerd. Maar zoals Miyamoto eerder al zei, hebben de personages verschillende vaardigheden. In combinatie met de willekeurig toegewezen personages, wordt het niet snel een bittere strijd.

Iwata:

Het spel biedt ruimte voor competitieve actie, maar dat is niet vereist. De speler bepaalt zelf zijn manier van spelen. Wat dat betreft lijkt de meerspelerstand op die van Mario Bros.

Motokura:

Nou moet ik wel zeggen dat wij als ontwikkelaars altijd om de kroon gaan strijden. Vlak voor de finish wordt altijd heftig gestreden!

Iedereen:

(lacht)

Hayashida:

Je kunt ook

Video: Vechten om dubbele Mario

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
strijden om de dubbele Mario-kracht . Je kunt een stampsprong gebruiken om iemands dubbele kracht te stelen, waardoor je opeens in het voordeel bent!

Iwata:

Is het in de stand voor één speler ook mogelijk om een willekeurig personage te krijgen?

Hayashida:

Ja.

Miyamoto:

Toen ik het spel speelde gebruikte ik vaak willekeurige personages, en dat pakt echt leuk uit. Je denkt, “Huh? Moet ik hiermee spelen?!” Als je een personage gebruikt dat normaal niet je voorkeur heeft, kun je nieuwe dingen ontdekken.

Iwata:

Dat is ook een manier om van het spel te genieten.

Motokura:

Een ander nieuw element is dat je dit keer allerlei dingen door de levels kunt dragen. Je kunt bijvoorbeeld een

Video: Piranha Plant in de pot

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
Piranha Plant in een pot meenemen!

Iwata:

Wat? Kun je die dragen?

Motokura:

Jawel! (lacht) De plant eet vijanden op of hindert andere spelers.

Iwata:

Je kunt ook dozen op je hoofd plaatsen voor allerlei effecten.

Motokura:

Ja. Je kunt zelf seen

Video: Kanondoos

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
kanondoos op je hoofd zetten en ermee rondlopen. Je vuurt dan de hele tijd krachtige kogels, waarmee je ook de andere spelers kunt raken.

Iwata:

(lacht) Dat is een gevaarlijk hoofddeksel!

Motokura:

Als extraatje, kun je nu ook een

Video: Goomba-maskers

Wat de personages betreft, wil ik nog iets vragen. Heb je dit keer ook iets speciaals toegevoegd voor een zeker groen personage ?
Goomba-masker dragen!

Iwata:

Een… Goomba-masker?

Motokura:

Ja! Als je een bepaalde Goomba verslaat, laat hij soms een Goomba-masker vallen. Als je dat draagt, besteden andere Goomba’s geen aandacht meer aan je.

Iwata:

(lacht)

Hayashida:

Dat idee kwam elke keer dat we een 3D Super Mario-spel maakten weer naar boven. En nu, na vijf of zes jaar in reserve, konden we het eindelijk gebruiken!