5. De wens dat iedereen gezond wordt

Iwata:

Er bestaan niet veel spellen waarbij je zo moet bewegen als in Wii Fit. Ik weet zeker dat jullie tijdens het werken aan dit project allemaal iets nieuws over jullie eigen lichaam hebben ontdekt. Minegishi-san, jij was al in evenwicht geïnteresseerd voor je aan Wii Fit begon te werken. Hoe zat dat met jou?

Minegishi:

Om een voorbeeld te geven van hoe geïnteresseerd ik in evenwicht was: ik volgde lessen voor een natuurlijke lichaamshouding, waarbij de leraar mij ongeveer een uur lang liet zitten, opstaan en zelfs over grond kruipen... (lacht)

Iwata:

Je was wel een beetje een evenwichtsgek, vind je niet? (lacht)

Minegishi:

Precies! (lacht) In die lessen kwam ik erachter dat mensen de neiging hebben om achterover te hangen als ze gewoon staan, dus probeerde ik me erop te concentreren mijn evenwichtspunt naar voren te verplaatsen, en uiteindelijk dacht ik dat ik goed in evenwicht was. Maar in Wii Fit zie je je werkelijke evenwichtspunt op het scherm. Toen ik vol vertrouwen op het Wii Board stapte, kwam ik tot een schokkende ontdekking: mijn evenwichtspunt lag ergens bij mijn rug! (lacht ingehouden) Hoe dan ook, ik bleef Wii Fit dagelijks spelen en het lukte me om mijn evenwichtspunt naar het midden van mijn lichaam te verplaatsen. Dat was een behoorlijke opluchting.

Iwata Asks
Miyagawa:

Ik was niet zo gek op evenwicht als Minegishi-san, maar ik had het gevoel dat mijn evenwichtspunt enigszins naar links lag. Toen ik het Wii Board dagelijks begon te gebruiken, werd ik me steeds meer bewust van het feit dat ik naar links leunde. Daardoor begon ik dingen te doen zoals het wisselen van de hand waarmee ik altijd mijn tas draag. Deze veranderingen van levensstijl in relatie tot het ontwikkelen van spellen waren geheel nieuw voor me. Ik voelde dat dit de ware essentie was van een spel dat betrekking heeft op het dagelijks leven. Ik hoop dat mensen die Wii Fit spelen dezelfde soort veranderingen zullen ervaren.

Oyama:

Ik maakte me meer zorgen om mijn gewicht dan om mijn evenwicht. Ik vond het vreemd dat ondanks het feit dat ik elke dag veel in beweging was, mijn gewicht maar niet omlaag leek te gaan.

Iwata:

Het ging toch niet omhoog, of wel soms? (lacht)

Oyama:

Jawel! (lacht) Toen we in de drukste fase van het ontwikkelingsproces kwamen, gaf de grafiek duidelijk aan dat ik langzaam maar zeker aankwam in plaats van afviel. Dat was voor mij nog meer bewijs van de hoeveelheid mogelijkheden van Wii Fit.

Iwata:

Ze zeggen dat je aankomt van stress. Trouwens, hebben jullie wel eens een wedstrijdje gedaan om te zien wie het meeste kon afvallen?

Shibata:

Ze wilden wat steekproeven nemen, dus besloten Hosaka-san en ikzelf, samen met enkele andere teamleden, om het uit te proberen. Er stond een grote tv in de ontwikkelingsruimte, dus kon iedereen onze dagelijkse voortgang in de gaten houden.

Hosaka:

Ons gewicht werd dus behoorlijk openbaar gemaakt! (lacht) Ze hadden tegen ons gezegd: “Alleen de veranderingen van je BMI zullen in beeld komen. Maak je dus geen zorgen want niemand komt je gewicht te weten.” Maar telkens als ik plotseling afviel omdat ik hard aan mijn dieet had gewerkt, dachten ze dat er iets mis was met het systeem. En bij het opnieuw berekenen van de resultaten om te controleren of die correct waren, ontdekten ze natuurlijk mijn gewicht! (lacht)

Iwata Asks
Iedereen:

(lacht)

Shibata:

Maar er zaten toch ook goede kanten aan dit proces. Op een gegeven moment daalde mijn gewicht drastisch. Ik vond het vreemd want ik had niet echt bijzonder mijn best gedaan om af te vallen. Maar niet lang daarna werd ik ziek. Vanaf toen controleerden de projectleiders iedere keer dat mijn gewicht daalde, of ik in orde was.

Iwata:

Dus naast dat je je eigen gezondheid in de gaten kon houden, letten de anderen ook nog op je. Dat is echt een hartverwarmend verhaal.

Shibata:

In die periode had ik een beeld voor ogen waarbij ik Wii Fit thuis in de woonkamer zou spelen en mijn moeder bijvoorbeeld zou opmerken dat ik afviel. Ze zou zich zorgen maken en een gigantische maaltijd voor me klaarmaken. Ik dacht dat zoiets wel erg aangenaam zou zijn. (lacht)

Iedereen:

(lacht)

Iwata Asks
Hosaka:

Aan de andere kant was er een periode waarin Matsunaga-san, de hoofdregisseur, maar bleef aankomen. Ik vroeg me af waarom, totdat ik me realiseerde dat er een interne presentatie aan zat te komen.

Iedereen:

(lacht)

Hosaka:

Echt waar! (lacht) Ik dacht toen dat de stress misschien invloed had op zijn gewicht. Maar het blijkt dat sommige mensen aankomen en anderen afvallen als ze gestrest zijn.

Iwata:

O, daar weet ik alles van. Ik hoor bij de mensen die aankomen!

Iedereen:

(lacht)

Oyama:

Het is in ieder geval nogal wat om met elkaar de veranderingen die ieders gewicht doormaakt, te kunnen zien. Het lijkt een beetje op iedere dag het nieuws kijken.

Hosaka:

We verzamelden ons voor de monitor en analyseerden als groep de resultaten en discussieerden over dingen zoals wat we hadden gegeten waardoor we waren aangekomen.

Oyama:

Volgens mij kan in families die Wii Fit zullen spelen, hetzelfde soort gesprekken ontstaan. Ik denk dat het dagelijks controleren van deze resultaten een leuke en aanmoedigende factor kan zijn voor het regelmatig blijven spelen van Wii Fit.

Iwata:

Ten slotte zou ik jullie willen vragen een bericht achter te laten voor de gebruikers over wat je zou willen dat ze ontdekken in Wii Fit. Voor Minegishi betekent dit waar hij wil dat de gebruikers extra goed naar zullen luisteren! (lacht)

Minegishi:

Wat de muziek betreft raad ik iedereen aan om naar de

Video: muziek van Step Basics

Er bestaan niet veel spellen waarbij je zo moet bewegen als in Wii Fit. Ik weet zeker dat jullie tijdens het werken aan dit project allemaal iets nieuws over jullie eigen lichaam hebben ontdekt.
muziek van Step Basics te luisteren die goed overeenkomt met het stepritme. Dit stukje werd lange tijd heen en weer gestuurd tussen Hosaka-san en het geluidsteam. Step Basics is een simpele aerobicsoefening, maar gaat echt goed samen met de muziek en ik denk dat dit een levendige en plezierige ervaring zal opleveren. Maar liever dan dat ik een bepaald stukje muziek aanraad, wil ik er – zoals ik al eerder zei – op wijzen dat ik alle muziek en geluidseffecten in Wii Fit ontworpen heb om mensen die proberen hun gezondheid te verbeteren, aan te moedigen en te steunen, en Wii Fit gewoon een aangename sfeer te geven. Op die manier wil ik iedereen aanmoedigen om Wii Fit te blijven spelen en ermee te blijven oefenen.

Iwata Asks
Miyagawa:

De trainers in dit spel praten echt tegen je. Dat is iets wat EAD nog zelden heeft gedaan, dus ik hoop dat jullie ervan zullen genieten. En er is nog iets wat ik wil noemen. De meeste instructiemiddelen voor yogaoefeningen zijn nogal saai en missen gevoel, of niet soms? In Wii Fit echter letten de trainers op je bewegingen, dus als je midden in een oefening van het Wii Board afstapt en verslapt, merkt de trainer dat, wordt er iets over gezegd en word je gevraagd om terug te komen.

Iwata:

Dat is toch behoorlijk ongebruikelijk? Dat een spel weet dat je verslapt? (lacht)

Miyagawa:

Zoiets zou onmogelijk zijn op een yoga-dvd of iets dergelijks, maar Wii Fit bevat verschillende soorten interactieve foefjes die alleen konden worden geïmplementeerd omdat het een computerspel is. Iets anders is dat de mannelijke en vrouwelijke trainer hun eigen karakter hebben en soms merk je dat aan hun gesproken tekst. Dit maakt dat dezelfde oefening heel anders aanvoelt afhankelijk van welke trainer je neemt, dus in plaats van zomaar te besluiten dat ‘je de mannelijke trainer wilt’, hoop ik dat je zult overwegen met beide trainers te oefenen. Let er wel op dat je niet te hard traint zodat je er spierpijn van krijgt! (lacht) Je zult aanvankelijk toch spieren trainen die je niet echt dagelijks gebruikt.

Iwata Asks
Oyama:

Ik heb de contouren van de Mii-personages zo ontworpen dat ze veranderen afhankelijk van de veranderingen in je eigen gewicht. Als je je gewicht blijft vastleggen, kun je de veranderingen in het figuur van je Mii-personage versneld bekijken, net zoals de groei van een plant op een snel afgespeelde film. Ik hoop dat jullie jezelf iedere dag blijven wegen zodat jullie deze mogelijkheid zelf kunnen ontdekken. Ik geloof dat dit het soort spel is waarin je nieuwe ontdekkingen blijft doen hoe langer je door blijft spelen. Je beloning voor je toewijding is natuurlijk het bekijken van je Mii-personage dat steeds slanker wordt. (lacht)

Iwata:

Ja, maar ik weet niet zeker of gebruikers die blijven aankomen het leuk zullen vinden om hun Mii-personages versneld te zien groeien!

Iedereen:

(lacht)

Oyama:

We hebben geprobeerd het zo te maken dat mensen niet van streek zullen raken of beledigd zullen zijn als ze aankomen, dus ik denk dat het wat dat betreft wel goed zit. Toch hebben we het zo gemaakt dat de contouren van je Mii-personage je werkelijke gewicht weerspiegelen, om te voorkomen dat je bijvoorbeeld probeert je Mii-personage aan te passen om slanker te lijken. Ik hoop dus dat dit een motiverende factor zal zijn om Wii Fit te blijven spelen.

Iwata Asks
Shibata:

Liever dan gebruikers te vertellen een bepaalde mogelijkheid van het spel uit te proberen, zou ik willen dat ze gewoon proberen elke dag op het Wii Board te gaan staan. Een goede gezondheid is iets waar je dagelijks aan moet werken en om die reden hebben we ons uiterste best gedaan om functies toe te voegen die maken dat je echt iedere dag op het Wii Board wilt gaan staan. Er zijn veel dingen die alleen beschikbaar worden als je langer speelt, zoals onderdelen die je kunt vrijspelen en nieuw commentaar dat door het Wii Board wordt gegeven. Daarnaast denk ik dat het zien van je vorderingen in een grafiek erg leuk zal zijn en dat dit een interessant gespreksonderwerp kan worden binnen het gezin. Ik zou dus willen dat jullie er tenminste één keer per dag op gaan staan.

Iwata Asks
Hosaka:

Wii Fit is ontworpen zodat iedereen er gemakkelijk aan kan wennen. We hebben erop gelet dat de instructies helder en begrijpelijk zijn, dus ik geloof dat iedereen, ook oudere spelers, van Wii Fit kunnen genieten. Het is gemakkelijk om te begrijpen, maar als je meer en meer betrokken raakt bij je favoriete oefeningen, zul je de diepere lagen ontdekken van het spel dat je steeds verder zal meevoeren. Ik hoop dus dat jullie lange tijd met Wii Fit bezig zullen blijven. We hebben verder een enorme diversiteit aan oefeningen voorbereid, dus ik zou iedereen willen aanmoedigen om ze allemaal te proberen en fit te worden.

Iwata Asks
Iwata:

Wii Fit begon oorspronkelijk met het idee van Miyamoto-san dat het leuk kan zijn om jezelf iedere dag te wegen, dus dit voelde echt als een project dat uit het niets begon. Al deze verhalen over voorbestemde ontmoetingen, de geboorte van het Wii Balance Board, het overtuigen van mensen die aan Zelda hadden gewerkt, en ten slotte de afronding van het project ondanks het feit dat men aanvankelijk geen flauw idee had waar te beginnen, zie ik als de elementen die het ontwikkelen van een product werkelijk interessant maken. Ik zou dit interview af willen sluiten met de bekentenis dat ik hoop dat over een jaar gebruikers in heel Japan zullen spreken over de veranderingen in hun gewicht en de redenen daarvoor. En dat grootouders en kleinkinderen, misschien zelfs moeders en dochters, samen zullen genieten van Hula Hoop™ en de andere onderdelen van Wii Fit. Allemaal heel hartelijk bedankt voor het harde werken aan dit project .

Iwata Asks