1. Zo snel mogelijk willen spelen

Iwata:

Toen zeven jaar geleden het oorspronkelijke Wii Sports1 uitkwam, speelde ik het zelfs als ik ‘s avonds terugkwam van werk – en dan ging ik er helemaal in op (lacht)! Het was vreemd dat ik zoveel zweette door slechts lichtjes met de Wii-afstandsbediening te zwaaien, en dat ging lang zo door.1. Wii Sports: een sportspel dat in december 2006 werd uitgebracht, tegelijk met het Wii-systeem. Het bevatte de sporten tennis, golf, bowlen, honkbal en boksen.

Shimamura:

Ging je zo tekeer tijdens het spelen dat je moest zweten (lacht)?

Iwata:

Ik weet natuurlijk dat je slechts lichte bewegingen hoeft te maken met de Wii-afstandsbediening. Het mag dan heel kort zijn geweest, maar ik heb een tijdje echt getennist, dus ik pakte het heel serieus aan; ik stapte opzij en naar voren, en zette mijn schouders eronder. Ik denk dat het een goede manier was om de stress van me af te laten glijden.Vandaag wil ik jullie allemaal het een en ander vragen over Wii Sports Club. Ik word erg opgewonden als ik me bedenk dat die dagen van toen weer terugkomen. En we gaan het ook echt spelen vandaag, toch?

Shimamura:

Ja. Tennis en Bowlen zijn er klaar voor, maar we gaan Tennis spelen, omdat het dan makkelijker is de kenmerken van het spel over te brengen.

Iwata:

Dit is de eerste keer dat ik de Wii U-versie van Wii Sports ga spelen, dus ik kijk er erg naar uit. En we gaan onszelf filmen, dus ik hoop dat iedereen die dit leest ook zal kijken naar deze “Iwata vraagt in beweging”.

Maar laten we onszelf nu eerst even voorstellen.

Shimamura:

Ik ben Shimamura van de afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD).

Iwata Asks
Iwata:

Je hebt ook aan Wii Sports en Wii Sports Resort2 gewerkt, dus je kunt maar niet ontsnappen aan Wii Sports (lacht)!2. Wii Sports Resort: een sportspel dat compatibel is met het Wii MotionPlus-accessoire en in juli 2009 werd uitgebracht in Europa. Spelers kunnen opgaan in 12 sporten, zoals wakeboarden, golfracen, zwaardvechten en boogschieten, in een tropische omgeving.

Shimamura:

Juist (lacht)! Zoals je zegt, was ik de regisseur van het oorspronkelijke Wii Sports, Wii Sports Resort en nu Wii Sports Club.

Iwata:

Wat dacht je? “Daar ga ik weer!”

Shimamura:

Nee, helemaal niet (lacht)! Ik geef om dit spel, dus ik wilde niet dat iemand anders de rol van regisseur zou spelen en ik er achteraf spijt van zou krijgen en zou denken: “Dit is geen Wii Sports.” In plaats daarvan bood ik me vrijwillig aan. Ik wilde het echt zelf doen.

Iwata:

Het is nogal veranderd in vergelijking met hoe het eerder in elkaar zat, maar daar zal ik later meer over vragen.

Shimamura:

Oké.

Makino:

Ik ben Makino van de afdeling voor softwareplanning en -ontwikkeling. We hebben Namco Bandai Studio3 gevraagd het spel te ontwikkelen, dus ik deed eerst mee als coördinator. Maar uiteindelijk werkte ik aan van alles. Ik heb voornamelijk aan het netwerkaspect van het spel gewerkt, maar zo af en toe deed ik suggesties over hoe bepaalde functies eruit moesten komen te zien.3. Namco Bandai Studio Inc.: een bedrijf dat software plant en ontwikkelt, en in 2012 werd opgericht als dochteronderneming van Namco Bandai Games Inc.

Iwata Asks
Iwata:

Je zegt dat je coördinator was, maar ook dat je specificaties schreef?

Makino:

Ja… best veel.

Suzuki:

Ik ben Suzuki van de afdeling voor softwareplanning en -ontwikkeling. Aanvankelijk was ik ook coördinator, waarbij ik dienstdeed als contactpersoon voor Namco Bandai Studio en te maken had met dochterondernemingen in andere delen van de wereld die de versies voor hun regio lokaliseerden. Maar uiteindelijk deed ik alles wat ik kon, net als Makino.

Iwata Asks
Shimamura:

Halverwege het ontwikkelproject begonnen Makino en Suzuki ook als volleerde planners te werken. We hebben Namco Bandai Studio weliswaar gevraagd om het spel ditmaal te ontwikkelen, maar het personeel van Nintendo’s departement voor netwerkontwikkeling en -operaties, en het departement voor softwareplanning en -ontwikkeling, waar deze twee toe behoren, en EAD droegen ook hun steentje bij.

Iwata:

Veel Nintendo-medewerkers zijn te hulp geschoten.

Shimamura:

Ja, het was een gezamenlijke inspanning.

Makino en Suzuki:

Precies.

Iwata:

Waarom zijn ze te hulp geschoten?

Shimamura:

Volgens mij omdat het om Wii Sports ging. Iedereen voelde een grote liefde voor het spel, en toen ze te hulp schoten, zeiden ze: “We moeten hiervoor alles uit de kast halen.” En daar ben ik erg dankbaar voor. Ik geloof echt dat we dit punt mede dankzij hun inspanningen hebben kunnen bereiken.

Iwata:

Er waren diverse doorslaggevende factoren die hebben geleid tot de ontwikkeling van Wii Sports Club. Een ervan was de vraag hoe het zou zijn om Wii Sports te maken met de Wii-afstandsbediening Plus4.4. Wii-afstandsbediening Plus: een verbeterde versie van de Wii-afstandsbediening, met een ingebouwde gyrosensor, die in november 2010 werd uitgebracht in Europa. Dezelfde functionaliteit kan worden bereikt door het Wii MotionPlus-accessoire op de Wii-afstandsbediening aan te sluiten.

Shimamura:

Inderdaad. De oorspronkelijke versie van Wii Sports was gemaakt voor de oorspronkelijke Wii-afstandsbediening zonder gyrosensor.

Iwata:

Een ander punt was de vraag hoe de Wii U GamePad moest worden gebruikt. En ook of we al dan niet online speelmogelijkheden konden toevoegen, een functie waar spelers sinds het vorige spel reikhalzend naar uitkijken.

Shimamura:

Precies.

Iwata:

Daarnaast discussieerden we over een innovatieve manier om het te verkopen, en volgens mij waren er nog een hoop andere factoren. Jullie hadden het oorspronkelijke Wii Sports als basis, maar waar zijn jullie eigenlijk mee begonnen?

Shimamura:

Zoals je net al noemde, hoopten mensen dat ze online zouden kunnen spelen. Dus we besloten eerst onze energie te steken in het vinden van een manier om dat leuk te maken.

Iwata:

Maar je zou denken dat het heel simpel is om online spellen te maken van sporten als Golf en Bowlen, waarin spelers om de beurt aan bod komen. Maar om uit te zoeken hoe je het zou moeten aanpakken met bijvoorbeeld Tennis en Boksen, was er wel wat meer bedenktijd nodig.

Shimamura:

Juist. We hebben een langdurig proces van vallen en opstaan doorlopen voor de online tenniswedstrijden. Lang geleden heb je een e-mail gestuurd aan (Katsuya) Eguchi5 van EAD, waarin je zei dat je Wii Sports zo snel mogelijk op de Wii U wilde spelen.5. Katsuya Eguchi: dafdeling voor softwareontwikkeling, afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment. Eguchi is de producent van spellen als de Animal Crossing-serie, Wii Sports en Wii Sports Resort. Hij was algemeen producent bij de ontwikkeling van de Wii U en daarnaast was hij producent van Nintendo Land. In het verleden heeft hij meegewerkt aan het Iwata vraagt-interview met Super Mario-ontwikkelaars in het kader van het 25-jarige jubileum van Super Mario Bros. (aflevering 1), het speciale interview op de E3 2012 over het Wii U-systeem, en het Iwata vraagt-interview over Nintendo Land.

Iwata:

Ja, dat klopt.

Shimamura:

In je e-mail zei je dat Bowlen en Golf absoluut online moesten kunnen worden gespeeld, en dat dat indien mogelijk ook met de andere sportactiviteiten moest kunnen.

Iwata:

Ja, dat heb ik geschreven. Ik ben ooit als programmeur begonnen, dus volgens mij heb ik wel een aardig beeld van wat moeilijk is en wat niet.

Shimamura:

Maar toen we nadachten over hoe we mensen een leuke tijd wilden bezorgen met Wii Sports op de nieuwe hardware, het Wii U-systeem, was het, gezien de verwachtingen, uitgesloten om geen online speelmogelijkheden toe te voegen. Dus toen we begonnen het spel te ontwikkelen, hebben we ons allereerst tot doel gesteld om het mogelijk te maken om Tennis – de belangrijkste sport in Wii Sports – online te spelen.

Iwata:

Toen ik dat voor het eerst vernam, was mijn antwoord: “Echt waar? Wanneer is dat klaar?” (Lacht.)

Iwata Asks
Shimamura:

Je zult wel hebben gedacht dat het ontwikkelproject lang zou duren (lacht)!

Iwata:

Had je meteen al een idee van hoe lang het zou duren?

Shimamura:

(Zonder omhaal) Nee, totaal niet.

Allen:

(Lachen.)