• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Ontrafel het heden en het verleden van de Sin and Punishment-serie


    28-04-2010

    Een generatie Nintendo-fans kan zich misschien nog herinneren dat, toen zij nog jong waren, ze aan het bladeren waren in hun favoriete spelblad en hun oog getrokken werd door een veelbelovend nieuw spel met de naam Sin and Punishment.

    Het spel was een oosterse belofte, kwam exclusief uit op de Nintendo 64 en werd gemaakt door de schietspelgoeroes Treasure - een ontwikkelaar die toentertijd de beste schietspellen in speelhalstijl maakte. Er zouden enorme eindbaasgevechten zijn, een strak gestileerd hoofdpersoon om te besturen en een zee aan kogels om af te vuren terwijl je alles op alles zet om als winnaar uit de strijd te komen in een magisch en futuristisch ogend 3D-universum.

    Iwata Asks

    Dit zou het actiespel zijn dat je hart sneller zou doen kloppen. Met een overvloed aan vijandig vuur zou je pas echt ervaren hoe kwetsbaar jouw personage is en toch zou je je controller niet weg kunnen leggen.

    Er was echter één probleem - Sin and Punishment zou helaas niet uitkomen in Europa. Tenminste, het zou nog even duren.

    Terwijl men in Japan wel kon genieten van dit extreme spel aan het eind van de 20ste eeuw, zou het nog zeven jaar duren voordat Europa eindelijk kon meegenieten van Sin and Punishment, via de Virtual Console op Wii. Bijna een decennium nadat het spel in Japan was uitgegeven werd het alsnog hier ontvangen met evenveel enthousiasme als toen het voor het eerst werd aangekondigd. Dit getuigt van de onweerlegbare charme van het spel. Speljournalisten en fans waren het met elkaar eens: Het was lang wachten, maar het was het wachten waard.

    Iwata Asks

    Met een verhaal waarin de mensheid bekneld raakt tussen een leger aan kwaadaardige mutanten en een vredesmacht met een dubbele agenda speel je in Sin and Punishment Saki, een jonge soldaat die aan het hoofd staat van een verzwakt maar onverbiddelijk verzet. Van verstedelijkt Japan tot diep in het heelal neem je het op tegen hordes vijanden die Saki van alle kanten bestoken - ontwijk gevaren en beantwoord kogels met kogels bij elke stap die je zet. De ervaring wordt nog intensiever gemaakt door het scoresysteem dat spelers motiveert om zo snel mogelijk optimaal punten te behalen op je tegenstanders. Het idee dat verschillende spelers bij eenzelfde scherm vol vijanden ieder een eigen unieke score konden behalen, zorgde ervoor dat Sin and Punishment een extra stap voor had bij highscore-fanatiekelingen.

    Sin and Punishment kun je nu eenvoudig verkrijgen en ervaren dankzij de Virtual Console. Het lijkt wel een droom die uit is gekomen voor iedereen die er naar snakte sinds ze die eerste beelden zagen. Maar nu we net genieten van dit spel buiten Japan, heeft Treasure dit moment met beide handen aangegrepen en hebben zij een vervolg gemaakt dat nog grootser, nog brutaler, nog moeilijker en simpelweg nog spectaculairder is. En het allerbeste nieuws is dat dit vervolg ook meteen verkrijgbaar is in Europa!


    Op 7 mei is het zover, Sin and Punishment: Successor of the Skies komt uit met alle aspecten die het originele Sin and Punishment tot zo'n veelgeprezen titel hebben gemaakt. Treasure's herkenbare mix van ongenadige actie en gestileerde presentatie komt terug en laat gelijk zien dat sommige dingen gewoon nooit oud worden. Integendeel, Sin and Punishment: Successor of the Skies bewijst dat sommige dingen zelfs beter worden met de tijd. De ontwikkelaar geniet duidelijk van alle nieuwe mogelijkheden met dit vervolg op de Wii.

    Allereerst is Sin and Punishment: Successor of the Skies een visueel spektakel met wel 60 beelden per seconde die het scherm vullen met een constante stroom aan verbluffende vijanden. Spelers zullen op vijanden moeten mikken temidden van uiterst precies vormgegeven speelvelden. Kies of je speelt met Isa Jo of met afvallige agente Kachi en probeer te overleven op de grond en in de lucht.

    Net als in het origineel zal menig speler gaan voor de hoogste score. De mogelijkheid om een scherm vol vijanden op verschillende manieren te vernietigen zal telkens een andere resultaat opleveren. Hierbij wordt rekening gehouden met of je op de grond staat of niet, of je gemikt hebt op je doelwit of niet en hoeveel keer je de vijand achtereen geraakt hebt, om maar enkele factoren te noemen. Fans van de eerste Sin and Punishment zullen het misschien prettig vinden om gebruik te maken van de Nintendo GameCube controller of de Classic Controller, maar de vrijheid die je geniet met de Wii-afstandsbediening biedt een besturingsmanier die voor iedereen geschikt is. Hoe je ook je beste score verkrijgt, Sin and Punishment: Successor of the Skies biedt de aanlokkelijke mogelijkheid om jezelf te vergelijken met andere spelers in Europa en de Verenigde Staten via de online scoreborden.

    Ook kun je net als in de originele Sin and Punishment met z'n tweeën de strijd aangaan in de coöperatieve stand. Nu kun je echter allebei tegelijkertijd schieten terwijl je vroeger moest kiezen of je ging schieten of dat je het personage bestuurde. Met twee keer zoveel vuurkracht gaan niet alleen de vijanden sneller neer, het zal ook enkele "wauw!"-momenten teweeg brengen waar je het samen nog vaak over zult hebben.


    Hoe je het ook bekijkt, de lange periode tussen het originele Sin and Punishment in Japan en de komst van het vervolg is de uitwerking van ideeën in Sin and Punishment: Successor of the Skies alleen maar ten goede gekomen. We zijn tien jaar verder en Treasure doet nog steeds waar het zo goed in is: de perfect gebalanceerde speelhalervaring naar je huiskamer transporteren. Met de Wii heeft de geliefde ontwikkelaar een platform gevonden waarmee zij de unieke ervaring van de Sin and Punishment-reeks kunnen garanderen en vanaf het begin toegankelijk voor iedereen kunnen maken.

    Klik hier om de officiële website van Sin and Punishment: Successor of the Skies te bezoeken en meer te zien van Treasure's nieuwste pareltje.

    Sin and Punishment: Successor of the Skies ligt vanaf 7 mei in de winkel, alleen voor Wii.