• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Kom alles te weten over Pokémon Sun en Pokémon Moon in ons uitgebreide interview


    26-10-2016

    Begin een nieuw avontuur in de Alola-regio wanneer Pokémon Sun en Pokémon Moon op 23 november uitkomen, exclusief voor de verschillende Nintendo 3DS-systemen. In het eerste deel van ons interview over Pokémon Sun en Pokémon Moon voelden we Shigeru Ohmori, de regisseur van de game, en Junichi Masuda, de producent van de game, aan de tand over een aantal lastige Pokémon-dilemma's. In het tweede deel vragen we hoe ze nieuwe Pokémon creëren, hoe Hawaï de inspiratie vormde voor de nieuwe Alola-regio en wat spelers kunnen verwachten van deze nieuwe games.

    CI_3DS_PokemonSunMoon_ShigeruOhmoriAndJunichiMasuda.jpg

    Shigeru Ohmori (links) en Junichi Masuda (rechts)

    Nintendo of Europe: Fijn dat jullie er vandaag bij kunnen zijn. Een aantal Pokémon in Pokémon Sun en Pokémon Moon zijn regionale variaties op Pokémon uit voorgaande games. Hoe hebben jullie deze Alola-varianten van bekende Pokémon verzonnen?

    CI7_3DS_PokemonSunMoon_AlolanRaichu.jpg

    Shigeru Ohmori: Dit jaar vieren we dat Pokémon twintig jaar bestaat, dus we wilden de Pokémon uit Pokémon Red Version, Pokémon Blue Version en Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition herzien. We wilden ze als echte wezens beschouwen en bedenken hoe ze zouden verschillen als ze in de Alola-regio zouden leven, waar veel zonlicht is. In het geval van Exeggutor zorgt het zonlicht er bijvoorbeeld voor dat zijn nek erg lang wordt. Dat soort dingen. We wilden deze Pokémon geschikt maken voor de nieuwe omgeving.

    NoE: Naarmate de reeks zich heeft ontwikkeld, zijn de Pokémon dynamischer, levendiger en expressiever geworden. Welke veranderingen kunnen spelers verwachten in Pokémon Sun en Pokémon Moon?

    SO: In Pokémon X en Pokémon Y maakten we voor het eerst gebruik van 3D-modellen voor alle Pokémon. Daar hebben we naar gekeken en we hebben bedacht hoe we dat nog beter konden maken. De ontwerpers stelden voor om de focus te leggen op de bewegingen van de Pokémon. Rowlet, een van de beginnende Pokémon, is hier een voorbeeld van. Rowlet is een uilachtig wezen, dus hij heeft een kop die ronddraait, zoals je zou verwachten. Dat is het soort dingen waar we ons op wilden richten.

    NoE: Waar halen jullie inspiratie vandaan voor nieuwe Pokémon?

    SO: Dat hangt van de Pokémon af. We benaderen legendarische Pokémon bijvoorbeeld heel anders dan andere Pokémon. Ook kijken we naar de regio. Deze regio lijkt op Hawaï, dus we vroegen ons af wat een paar goede Pokémon zouden zijn voor deze omgeving, en voor regionale varianten van bestaande Pokémon probeerden we te bedenken hoe ze eruit zouden zien als ze in die omgeving leefden. Uiteraard komt iedereen tijdens het ontwerpproces met verschillende ideeën. Eerst overleggen we, vervolgens zet iedereen zijn ideeën op papier en uiteindelijk komen we uit op de nieuwe Pokémon die we willen introduceren. Het combineren van ideeën speelt een belangrijke rol.

    NoE: Is er een nieuwe Pokémon in Pokémon Sun en Pokémon Moon die jullie voorkeur heeft?

    Junichi Masuda: Mijn favoriet is de Alolan Exeggutor met zijn lange nek. Hij ziet er zo echt cool uit.

    CI7_3DS_PokemonSunMoon_Rockruff.jpg


    OS: Ik ben dol op Rockruff. Het is net een klein, schattig hondje. Volgens mij zou het ontzettend leuk zijn om er in het echt een te hebben. Ik denk dat we dat gevoel goed hebben vastgelegd met Rockruff.

    NoE: De Alola-regio is uiteraard sterk gebaseerd op Hawaï. Waarom hebben jullie Hawaï gekozen als belangrijkste bron van inspiratie voor deze nieuwe regio?

    SO: Toen we ideeën gingen verzinnen voor Pokémon Sun en Pokémon Moon, speelden we met het idee van het leven. De zon en de maan zijn bijvoorbeeld erg belangrijk voor het leven op aarde.Daarom probeerden we een gebied te bedenken waar deze zichtbaar zijn en een grote rol spelen. Toen kwamen we op Hawaï. Het is uiteraard een plek waar veel zon schijnt, tot ieders genoegen, maar er zijn ook heldere nachten waarop je de maan kunt zien. Het is daar werkelijk prachtig! Het was leuk om te bedenken wat voor Pokémon er in zo'n gebied zouden wonen. Toen we een regio voor deze games probeerden te bedenken, was dat een zeer inspirerende locatie voor ons.

    JM: We vieren dat Pokémon twintig jaar bestaat, dus we wilden de trainers en de Pokémon als levende wezens beschouwen en dat idee beter uitdragen. We zochten naar een plek waar volop leven te vinden is, en Hawaï leek ons wat dat betreft de ideale locatie.

    CI7_3DS_PokemonSunMoon_MainCharacters.jpg


    NoE: Over de nieuwe omgeving gesproken, het is ons opgevallen dat de personages er ook anders uitzien en anders aanvoelen. Is het de bedoeling dat spelers meer betrokken raken bij het verhaal en de andere personages in Alola?

    SO: Pokémon is een RPG, dus we wilden vooral dat dit kernelement leuk was om te spelen. Er zijn allerlei verschillende soorten mensen die Pokémon spelen, en we willen dat elke speler een unieke ervaring beleeft met de game.

    Een van de dingen waar we aan dachten toen we Pokémon Sun en Pokémon Moon ontwikkelden, was de Nintendo 3DS en wat voor nieuwe dingen we konden maken met die technologie. Een van de dingen die je zal opvallen, is dat de lengte van het hoofdpersonage is veranderd. We zijn erin geslaagd om de personages expressiever te maken, bijvoorbeeld door middel van hun gezichtsuitdrukkingen en hun reacties op verschillende dingen in de game. Dankzij deze verbeteringen raken spelers meer betrokken bij het verhaal en beleven ze er meer plezier aan.

    CI_3DS_PokemonSunMoon_AlolaRegionMap.jpg

    NoE: Waar kwam het idee voor de krachtige en spectaculaire Z-Moves vandaan?

    SO: In Pokémon X en Pokémon Y introduceerden we Mega Evolutions om Pokémon ontzettend sterk te maken. Deze keer wilden we spelers de mogelijkheid geven om een grotere verscheidenheid aan Pokémon te gebruiken. Dus in plaats van een enkele Pokémon ontzettend sterk te maken, hebben we nu een systeem waarin elke Pokémon gebruik kan maken van deze Z-Moves om sterker te worden en zijn mannetje te staan in een gevecht. Hopelijk ontwikkelen spelers zo hun eigen strategie en denken ze: 'O, met die aanval kan ik deze Pokémon in een gevecht gebruiken en vervolgens met deze technieken combineren.' Zo kunnen spelers hun ervaring met Pokémon verbreden en gebruikmaken van uiteenlopende soorten, in plaats van zich op een klein aantal soorten te richten.

    NoE: Pokémon Sun en Pokémon Moon introduceren een nieuw voortgangssysteem, de Island Trials. Hoe verschilt dit van de vertrouwde Pokémon-formule?

    SO: We vieren dat Pokémon twintig jaar bestaat, dus we wilden teruggaan naar de basis en Pokémon van de grond af aan opbouwen. Een van de dingen die tot nu toe nooit zijn veranderd, zijn de Gyms, en de manier waarop je het opneemt tegen trainers en badges verzamelt. Toen we nieuwe ideeën bedachten voor de game, niet alleen de moeilijkheidsgraad maar ook dingen die veranderd konden worden, dachten we: 'Waarom richten we ons niet wat meer op de relatie tussen mensen en Pokémon?' Dat zie je terug in de Trials. Daarnaast zijn er ook andere soorten gevechten. Er zijn bepaalde Pokémon die aan het eind van een Trial verschijnen. Deze worden Totem Pokémon genoemd en roepen hulp in van andere Pokémon. Op al deze manieren hebben we ernaar gestreefd om spelers nieuwe ervaringen te bieden. Dat was een van onze belangrijkste doelen.

    SQ_3DS_PokemonSunMoon_Alternative_02.jpg

    SO: We wilden een nauwere band tussen mensen en Pokémon laten zien dan we voorheen hebben getoond. We keken naar de Alola-regio, en naar Hawaï voor inspiratie, en zagen een gebied waar de natuur, mensen en Pokémon allemaal nauw samenwerkten. In Hawaï zijn er natuurrampen en mensen die daarmee leven, dus wilden we in Alola mensen hebben die met Pokémon leefden. Er zijn allerlei Pokémon die samenwerken om mensen te helpen, en mensen die samenwerken om Pokémon te helpen. Ze leven gewoon zij aan zij en hun alledaagse levens zijn meer met elkaar verwikkeld dan we tot nu toe hebben gezien. Dat was iets wat we graag wilden uitdragen in deze game.

    NoE: Hebben jullie nog advies voor onze lezers die op het punt staan om hun eerste Pokémon-avontuur te beginnen met Pokémon Sun en Pokémon Moon?

    SO: We hopen dat mensen plezier beleven in de Alola-regio. We hebben dit gebied ontworpen met een focus op de natuur en de nauwe band tussen mensen en Pokémon. We hebben veel moeite gestoken in het levendige uiterlijk en de geluiden van de verschillende steden. We hopen dat mensen zich vermaken en zich in Alola wanen wanneer ze aan het spelen zijn. Als we dat kunnen bereiken, zou ik erg tevreden zijn.

    JM: Ook zullen sommige spelers het misschien moeilijk vinden om te kiezen tussen de twee geweldige mascottes, Solgaleo en Lunala, die op de cover staan. Een van de verschillen tussen de twee versies is het tijdverschil van twaalf uur. Als je Pokémon Moon overdag speelt, zal het in de gamewereld nacht zijn. Dat verschil in tijd is erg uniek, en hopelijk vinden spelers het leuk. Mensen die nog nooit een Pokémon-game hebben gespeeld, zullen hopelijk plezier beleven aan het gooien van hun eerste Poké Ball en het vangen van hun eerste Pokémon. We hopen dat het ze er net zo blij van worden als andere spelers in het verleden.

    NoE: Bedankt dat jullie vandaag de tijd hebben genomen om met ons te praten.

    Heb je je ooit afgevraagd wat groter is dan een Alolan Exeggutor? Je komt het te weten in deel één van ons exclusieve interview over Pokémon Sun en Pokémon Moon!

    Pokémon Sun en Pokémon Moon komen uit op 23 november, exclusief voor de verschillende Nintendo 3DS-systemen. Ga voor meer informatie naar Pokemon.be/SunMoon.