Kom meer te weten over het ontstaan van DAEMON X MACHINA in ons interview met de ontwikkelaar


10-08-2018

De ontwikkeling van DAEMON X MACHINA voor de Nintendo Switch wordt geleid door Kenichiro Tsukuda, een bekende persoon in het mech-actiegame-genre die heeft gewerkt aan de populaire Armored Core-serie. Daarnaast heeft hij aan nog veel meer games gewerkt, waaronder de Fate/EXTELLA-serie.

In dit interview geeft Tsukuda ons een inkijkje in de ontwikkeling van DAEMON X MACHINA, de game die naar verwachting in 2019 wordt uitgebracht.

Kun je ons wat meer vertellen over wat voor soort game DAEMON X MACHINA is?

DAEMON X MACHINA is een razendsnelle actiegame. Je speelt als piloot, genaamd een Outer, en levert gevechten door de Arsenal-mechs te gebruiken. Als Outer vecht je tegen vele vijanden in allerlei soorten missies, terwijl je de wapens van je Arsenal aan kunt passen.

Abonneer je op op
YouTube

Omdat het mechs zijn, heb je op de grond en in de lucht volledige controle over ze. Je kunt ook uitrustingen van vijanden krijgen en daarmee je uitrusting helemaal op je speelstijl afstemmen.

Je hebt behoorlijk wat ervaring in het mech-actiegenre, omdat je aan games als de Armored Core-serie hebt gewerkt. Hoe ben je van plan dit de beste mech-actiegame ooit te maken?

Een van de manieren waarop we dat willen bereiken is door de game passend voor de huidige tijd te maken. De omgevingen waarin mensen spelen zijn continu aan verandering onderhevig. De hardware wordt beter en met de Nintendo Switch kunnen mensen thuis en onderweg spelen en zelfs online.

Door functies toe te voegen die niet alleen de game zelf betreffen, maar ook passen bij de manier waarop mensen spelen, hopen we een game te maken waarvan vele mensen kunnen genieten.

We hebben de gameplay zo ontworpen dat je kunt vechten in de stijl die je wilt. Je kunt je nieuw verkregen uitrusting direct op het slagveld gebruiken, dus je kunt je strategie te allen tijde veranderen. We werken er ook aan om de gameplay zo te maken dat je je mech kunt trainen en aanpassen en hem verder kunt versterken dan alleen met uitrustingen. Dit betekent dat iedereen moet kunnen spelen zoals hij of zij wil, zonder volledig afhankelijk te zijn van vaardigheden.

Wat voor soort verhaal wil je in de game vertellen?

In het verhaal is de maan gevallen en de wereld veranderd. Je vijand is AI (Artificial Intelligence). Toen de maan viel heeft de mensheid muren genaamd Ovals gebouwd om de ramp enigszins te beperken. In het kader van de wederopbouw hebben ze machines en netwerken gemaakt die werden bestuurd door AI.

Echter, vanwege de kracht van energiedeeltjes, genaamd Femto, die zich verspreidden toen de maan viel, muteerde de AI en werd hij een vijand van de mensheid, genaamd Arms of Immortal.

Ondertussen kwamen machtige individuen samen om deze nieuwe Femto-energie te monopoliseren. Op die manier wilden ze de kwaadaardige AI uit de Ovals verdrijven. Enkele mensen, bekend als Outers, verkregen speciale krachten van de Femto.

Ze worden door deze machtige individuen als huurlingen ingezet om in Arsenals tegen de AI te vechten. De speler is een van deze huurlingen en zal de mysteries van de wereld ontdekken.

Daarover gesproken, de Arsenals in DAEMON X MACHINA lijken nogal veelzijdige machines. Kun je ons wat meer vertellen over wat ze allemaal kunnen doen?

De mechs in de game bewegen door de bewegingen te volgen van de Outers die ze besturen. Dat betekent dat de kracht van een mech ook afhangt van de fysieke vaardigheden van de Outer. Dat is een onderdeel van de game, maar ik vind het ook belangrijk dat de gameplay op orde is.

We hebben er dus voor gezorgd dat spelers vele verschillende wapens kunnen gebruiken en kunnen vechten hoe ze willen. Spelers hebben ontzettend veel vrijheid in de gevechten, omdat ze heel veel controle hebben over het bewegen over land en in de lucht. De mechs hebben nog veel meer mogelijkheden, maar daarover vertel ik een andere keer...

Fans van Fire Emblem: Awakening en Fire Emblem Fates zouden Yusuke Kozaki’s naam kunnen herkennen. Hij werkt aan de personagedesigns voor de game, dus we kunnen waarschijnlijk enkele interessante personages ontmoeten, toch?

Er zijn allerlei soorten personages in de game. Er is bijvoorbeeld iemand die je helpt als het je even te heet onder de voeten wordt. Ook zijn er twee broers die op het slagveld naar wapens en onderdelen zoeken die ze kunnen verkopen, en een ander personage met een duister verleden.

De personages die je ontmoet kunnen zowel je bondgenoot als je vijand zijn. Yusuke Kozaki werkt momenteel aan de personagedesigns, dus ik hoop dat ik ze binnenkort aan jullie kan laten zien en er wat meer over kan vertellen.

In de trailer van Nintendo Direct: E3 2018 zagen we enkele supergave mechconcepten waar Shoji Kawamori aan heeft gewerkt. Met welk idee maakt hij de designs?

Ze zijn ontworpen met het idee dat de speler (de Outer) de mech zou uitrusten, of liever gezegd dragen. De designs bevatten zowel gespierde als gepantserde elementen. Shoji Kawamori was in staat om een "mech als personage"-design te maken dat alleen hij zou kunnen bedenken.

Je zou kunnen stellen dat de game een unieke visuele identiteit kent als je deze vergelijkt met andere games binnen het genre. Zou je ons kunnen vertellen wat je ertoe heeft gedreven om voor deze stijl te kiezen?

Omdat er zo veel games bestaan, ontwikkel je automatisch een bepaalde voorstelling van hoe een game er in een bepaald genre uit zou moeten zien. Maar bij games kun je natuurlijk ook je creativiteit gebruiken, dus ik vind dat we een individuele stijl mogen hebben.

Dit is natuurlijk een mech-actiegame, maar we hebben in plaats van een superrealistische stijl juist een meer comic-/anime-achtige stijl gebruikt. Het team was het met me eens en daarom zijn we deze weg ingeslagen.

We hebben ook gehoord dat je dit jaar je opwachting maakt op gamescom...

Tijdens Nintendo Treehouse: live op de E3 2018 heb ik laten zien hoe Outers uit hun Arsenal kunnen komen. Op gamescom 2018 hoop ik te laten zien wat je nog meer met deze functie kunt doen. Ik denk ook dat het de perfecte gelegenheid is om enkele nieuwe aspecten van de gameplay te laten zien die we nog niet hebben uitgelegd. Ik hoop dat jullie ernaar uitkijken!

Dat doen we zeker! Ontzettend bedankt voor je tijd vandaag, Kenichiro Tsukuda.


DAEMON X MACHINA komt in 2019 uit voor de Nintendo Switch. Ga naar de officiële website voor meer informatie.