• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Metroid Dread-rapport Vol. 3: Zeven aspecten die de 2D-saga definiëren


    15-07-2021

    Metroid Dread-rapport Vol. 3: Zeven aspecten die de 2D-saga definiëren

    Welkom bij het Metroid Dread-rapport! Deze reeks gaat over de nieuwste informatie over Metroid Dread voor de Nintendo Switch en de wereld van de Metroid-serie. Ook krijg je een kijkje achter de schermen bij het ontwikkelaarsteam.

    Het oorspronkelijke Metroid werd in 1986 in Japan uitgebracht voor het Family Computer Disk System. Dat is inmiddels 35 jaar geleden. Later zou de game ook in Noord-Amerika en Europa worden uitgebracht voor het Nintendo Entertainment System. Ongeacht of je de serie nog niet kent of al een tijdje niet met Samus op avontuur bent geweest, hier is een uitgebreide blik op zeven belangrijke aspecten die een Metroid-game een Metroid-game maken.

    CI_NSwitch_MetroidDread_Samus.jpg

    1. Samus Aran

    Hoofdpersonage Samus Aran is een supervaardige premiejager die in haar eentje meerdere galactische dreigingen heeft weten te stoppen. Er wordt gezegd dat ze de sterkste krijger in de melkweg is.

    Samus is beroemd in de hele melkweg, maar slechts weinigen kennen haar ware identiteit.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "Veel mensen kennen Samus uit de Super Smash Bros.-serie. Trouwens, de vechter Zero Suit Samus, die ook in Super Smash Bros. verschijnt, is dezelfde Samus, maar dan zonder haar krachtpak."

    "In Metroid Dread is het pak van Samus behoorlijk veranderd ten opzichte van haar eerdere missies. Dit is het resultaat van het organische pak uit Metroid Fusion – dat enorm werd getransformeerd na de aanval door de X-parasiet en de injectie van het Metroid-vaccin – dat geleidelijk terugkeert naar zijn oorspronkelijke, mechanische vorm."


    CI_NSwitch_MetroidDread_Metroid.jpg

    2. De Metroids

    Deze raadselachtige, zwevende levensvorm heeft het angstaanjagende vermogen om zich aan andere organismen te hechten en hun energie te absorberen.

    Oorspronkelijk werden de Metroids kunstmatig gecreëerd door de Chozo – een intelligente soort met een visie op galactische harmonie – om de gevaarlijke X-parasiet op de planeet SR388 te vernietigen.

    Sommigen hebben geprobeerd de Metroids te bewapenen vanwege hun energieabsorberende vermogen, waardoor deze soort in het verleden de bron van verschillende conflicten is geworden.

    Samus, die door de Galactische Federatie naar de planeet SR388 werd gestuurd om de Metroids uit te roeien, volbracht haar missie met succes en keerde terug met een Metroid-jong. Omdat Samus het eerste wezen was dat het jonkie zag, geloofde het dat Samus zijn moeder was. Kort daarna zou het echter een bron van conflict worden met de Ruimtepiraten en in het daaropvolgende gevecht zou het jong zichzelf opofferen om Samus te redden. De soort zou dan volledig uitgestorven zijn na een van Samus' latere missies.

    Ten tijde van de gebeurtenissen in Metroid Dread zijn de Metroids als soort volledig uitgestorven.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "Je weet het misshien niet als je de serie nog nooit hebt gespeeld, maar dit personage dat eruitziet als een kwal is de titulaire 'Metroid'. Misschien dachten sommigen van jullie dat het personage Samus Metroid heette?"

    "Het woord 'Metroid' betekent 'ultieme krijger' in de Chozo-taal."

    "Hoewel de Metroids al uitgestorven zijn ten tijde van de gebeurtenissen in Metroid Dread, zou het leuk kunnen zijn om te speculeren over welke rol ze spelen in dit avontuur."


    3. 35 jaar historie

    Momenteel beslaat de geschiedenis van de Metroid-serie 35 jaar. Het begon allemaal met de originele Metroid die in 1986 werd uitgebracht voor het Family Computer Disk System in Japan. De game zou later in respectievelijk 1987 en 1988 in Noord-Amerika en Europa worden uitgebracht voor het Nintendo Entertainment System.

    De originele game was het begin van de verhaallijn van wat in de volksmond de '2D-Metroid-serie' wordt genoemd, die het verhaal vertelt van het eigenaardige, met elkaar verweven lot van Samus Aran en de Metroids. Er kwamen andere games om het verhaal voort te zetten, en Metroid Dread zal deze verhaallijn afsluiten.

    SQ_NES_Metroid.jpg

    • Metroid (JP: 1986 / EU: 1988)

    De originele Metroid-game vertelt het verhaal van een gevecht dat plaatsvindt tussen Samus en de Ruimtepiraten op de planeet Zebes. Later zou deze game opnieuw worden gemaakt en uitgebreid als Metroid: Zero Mission voor de Game Boy Advance.

    De originele NES-game kan worden gespeeld op de Nintendo Switch via de Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online-app*.

    SQ_GB_MetroidIIReturnOfSamus.jpg

    • Metroid II (1992)

    Samus wordt door de Galactische Federatie uitgezonden om de gevaarlijke Metroids op de planeet SR388 uit te roeien. Ze keert terug van haar missie met het Metroid-jong. Deze game werd later opnieuw gemaakt en uitgebreid met Metroid: Samus Returns voor Nintendo 3DS-systemen.

    SQ_SNES_SuperMetroid.jpg

    • Super Metroid (1994)

    De Ruimtepiraten keren terug om het Metroid-jong te stelen voor hun eigen snode doeleinden. Samus moet opnieuw naar de planeet Zebes reizen om het jong terug te halen en een einde te maken aan de dreiging van de Ruimtepiraten.

    Super Metroid kan worden gespeeld op de Nintendo Switch via de Super Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online-app*.

    SQ_GBA_MetroidFusion.jpg

    • Metroid Fusion (2002)

    Aan boord van het in een baan om de aarde draaiende ruimtestation van Biologic Space Laboratories (B.S.L.) vecht Samus tegen de angstaanjagende X – een parasitaire levensvorm die in staat is om organische wezens over te nemen en hun gastheren volledig na te bootsen op basis van hun genetische informatie. Bovendien doolt er op het station een dodelijke genetische kopie van Samus op volle sterkte rond: de SA-X.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "We hebben Metroid: Zero Mission en Metroid: Samus Returns ontwikkeld, wat remakes zijn van de eerste twee games in de serie, maar het is 19 jaar geleden sinds er een gloednieuwe titel in deze saga werd uitgebracht. Dat betekent dat iedereen voor meer dan de helft van de 35-jarige geschiedenis van de serie heeft moeten wachten om te zien wat er nog gaat gebeuren. Daarom streven we ernaar om iedereen te laten genieten van de game en de verrassingen die de game bevat."

    "Aan het begin van de game krijg je een samenvatting van het verhaal tot nu toe, dus ook als je nog nooit een game in de serie hebt gespeeld, kun je er meteen in duiken."


    4. Exploratie

    De games in de Metroid-serie volgen geen lineair patroon waarbij levels moeten worden uitgespeeld. Het zijn actiegames waarin je op verkenning moet gaan en je door een verfijnde doolhofachtige wereld reist. Onderweg pak je nieuwe voorwerpen en wapens op om nieuwe gebieden te kunnen betreden, en zo nieuwe bestemmingen en ontsnappingsroutes te ontdekken.

    De kaart in Metroid Dread is geëvolueerd van een eenvoudige kaart uit eerdere delen in de serie naar een meer gedetailleerde kaart die verschillend terrein aangeeft. Kaartlezen en navigatievaardigheden kunnen heel nuttig zijn.


    • Pictogrammen laten oplichten

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_Map_IconLock_nlNL.jpg

    Met deze functie kun je op alle gebiedskaarten hetzelfde type pictogram markeren en bekijken. Het kan erg handig zijn bij het zoeken naar plaatsen die je kunt verkennen nadat je een nieuwe vaardigheid hebt gekregen.


    • Marker

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_Map_Marker_nlNL.jpg

    Plaats tot zes markeringen van verschillende kleuren waar je maar wilt op de kaart. Deze markeringen verschijnen ook op je minikaart tijdens het spelen.


    • In-/uitzoomen

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_Map_Zoom_nlNL.jpg

    Je kunt op de kaart in- en uitzoomen voor een beter zicht.


    • Hints voor verborgen voorwerpen

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_Map_HiddenBlocks_nlNL.jpg

    Oplichtende plekken op de kaart geven aan dat er verborgen voorwerpen in dat gebied te vinden zijn.


    • Vergroot de minikaart

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_ExpandTheMinimap.jpg

    Als je tijdens normale gameplay de linkerrichtingsstick op de Joy-Con-controller indrukt, wordt je weergave van de minikaart in de rechterbovenhoek van het scherm vergroot.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "Aangezien de Metroid-gameserie draait om verkennen, was het voor ons duidelijk dat de kaart – de basis van verkenning – een belangrijk punt voor ons zou zijn om ons op te concentreren. Deze nieuwe minikaart is beter dan eerdere, traditionele kaarten qua uiterlijk en functionaliteit. We denken dat het verkennen van de wereld hierdoor nog soepeler zal verlopen dan voorheen."

    "Bovendien laat Metroid Dread je met meer vrijheid verkennen in vergelijking met eerdere games, waardoor je verschillende strategieën kunt bedenken en deze zo vaak als je wilt in de praktijk kunt brengen."


    5. Arsenaal en vaardigheden

    Samus beschikt over diverse wapens. De krachtstraal is de standaardaanval van haar armkanon. Aanvallen met raketten zijn sterk, maar Samus kan maar een beperkt aantal raketten met zich meenemen. Met bommen kan ze sommige muren en obstakels kapotmaken.

    Naast haar wapens zal Samus ook steeds meer fysieke basisvaardigheden en speciale moves krijgen naarmate ze nieuwe mogelijkheden verkent en ontdekt.

    Met power-ups kan Samus door deuren gaan die eerder gesloten waren, alsook obstakels en gebieden overwinnen om haar avontuur voort te zetten.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "Elke keer dat Samus sterker wordt, nemen haar offensieve kracht en behendigheid enorm toe. Er zullen meer deuren zijn die ze kan openen, muren die ze kan vernietigen en paden die ze kan inslaan."

    "Met dit soort progressie kijk je misschien op een andere manier naar paden en barrières dan voorheen. We geloven dat de speler die de controller vasthoudt deze groei net als Samus zal kunnen voelen."


    6. De Chozo

    De Chozo stonden bekend als zeer intelligent en in staat om verbazingwekkende technologieën te ontwikkelen. Hun primaire missie was om blijvende harmonie in de melkweg te bereiken.

    Ze waren ooit een zeer imposant volk met zowel intelligentie als militaire macht, maar gedurende vele jaren hebben ze qua macht behoorlijk moeten inleveren. Nu zijn er nog maar een paar gezien, en deze overgebleven Chozo proberen vooral onder de radar te blijven.

    Chozo-relikwieën, zoals oude ruïnes van hun vroegere beschaving, zijn op meerdere locaties in de melkweg ontdekt.


    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "De uitrusting van Samus, zoals het krachtpak en het armkanon, is ontwikkeld aan de hand van technologie uit de Chozo-beschaving. Samus verloor op jonge leeftijd haar ouders en haar thuis bij een tragisch ongeval. Ze groeide op bij de Chozo op de planeet Zebes."

    "In die tijd kreeg ze een Chozo-DNA-transplantatie. Hierdoor kan ze zich aanpassen aan omgevingen waar mensen normaal gesproken nauwelijks zouden kunnen overleven."

    "Op de planeet ZDR, waar Metroid Dread zich afspeelt, zijn er diverse implicaties te ontdekken rondom de Chozo-beschaving, die mogelijk een bepaald verband hebben met het verhaal in de game."


    7. De X-parasiet

    Deze parasitaire levensvorm is een van de dodelijkste in het universum. Het kan in levende of dode organische wezens gaan wonen en de genetische informatie van hun gastheer gebruiken om ze volledig na te bootsen.

    De Metroid zijn gemaakt door de Chozo om de X-parasiet uit te roeien. Dankzij Samus zijn ze samen met hun thuisplaneet SR388 gereduceerd tot kosmisch stof.

    CI_NSwitch_MetroidDread_Screenshot_XParasite.jpg

    ~Transmissie van het ontwikkelaarsteam~

    "Het verhaal in deze game begint met een mysterieuze transmissie die impliceert dat de X-parasiet – waar Samus ernstig door werd getroffen en waarvan wordt aangenomen dat ze deze heeft vernietigd in Metroid Fusion – nog steeds kan bestaan.

    "Bestaan de X nog steeds, of is het iets anders? Ontdek het zelf..."


    De volgende keer…

    In het volgende Metroid Dread-rapport gaan we in op het verhaal van de serie tot nu toe. Houd ons dus in de gaten!

    Heb je Vol. 2 van het Metroid Dread-rapport nog niet gelezen? Lees 'm nu hier.

    Word lid van de Nintendo Switch-community op Facebook of volg @NintendoNL op Twitter voor updates over de nieuwe missie van Samus. Ook kun je meer informatie vinden op de officiële spelpagina van Metroid Dread. De game wordt uitgebracht op 8 oktober.

    *Je hebt een Nintendo-account en een actief betaald Nintendo Switch Online-lidmaatschap nodig om de service te kunnen gebruiken. De dienst kan alleen worden gebruikt door Nintendo-accounthouders van 13 jaar of ouder. Om beperkingen voor de Nintendo Switch Online-app in te stellen, ga je naar je smartphone- of tablet-instellingen. De app 'Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch' bevat geen instellingen voor de Nintendo Switch Online-app.