Algemene speltips

Van toepassing op: Wii


Metroid Prime Trilogy combineert drie gigantische Metroid Prime avonturen op één disk. Het is een fantastische ontdekkingsreis met elke keer weer nieuwe uitdagingen.

Metroid Prime, Metroid Prime 2: Echoes en Metroid Prime 3: Corruption bestrijken zo'n groot terrein, dat je makkelijk verdwaald kunt raken. Als dat het geval is, lees dan onze speltips voor algemeen advies over hoe je kunt overleven. Ook kun je een paar geheimen ontdekken die je anders misschien waren ontgaan.

Je bent hier
Samus' arsenaal kun je gerust indrukwekkend noemen, zeker omdat het tijdens elk spel groter en veelzijdiger wordt. Maar vergeet niet dat de basisgereedschappen van een premiejaagster net zo waardevol zijn.

Nadat je over een uitgestrekte planeet hebt gereisd, een lift diep tot in de kern van de planeet hebt genomen en je een weg hebt gebaand door krappe gangen, komt er geheid een moment dat je je met alle recht afvraagt: "Waar ben ik?" Gelukkig is het antwoord snel gegeven. Als je op de kaart kijkt, zie je waar je bent geweest, waar je nu bent en misschien zelfs waar je heen moet. Misschien klinkt het logisch, maar het is o zo waar: wil je overleven in de ruimte? Gebruik de kaart!

Op het eerste oog
Samus gepantserde outfit krijgt in het verloop van de drie Metroid Prime-spellen steeds meer upgrades. Toch is er één bepaalde functie vanaf het begin van elk spel meteen beschikbaar. Net als de kaart wordt de Scan Visor nog wel eens over het hoofd gezien door ruimteavonturiers met te veel vrije tijd.

Let wel goed op, want het gebruik van de Scan Visor is verre van verwaarloosbaar. Om te beginnen: als het je lukt om 100% van je omgeving te scannen in een van de drie Metroid Prime avonturen, krijg je een zeer speciaal filmpje te zien aan het einde van dat spel. Daarnaast helpt de verzamelde informatie over de wereld om je heen je om een aantal gebeurtenissen te begrijpen en krijg je hints over wat je nog staat te wachten. Als je ooit wel eens de Scan Visor hebt gebruikt om, naarmate je dichter bij je eerste ontmoeting met de Metroids in Metroid Prime kwam, informatie over hen in te winnen, dan zul je beamen dat het alleen maar nog spannender wordt als je alvast een idee krijgt van hoe groot het gevaar is dat om de hoek loert.

Als je nog steeds het nut van scannen niet inziet, bedenk dan dat je door de Scan Visor op bepaalde vijanden te richten, waardevolle informatie krijgt over hoe je hen kunt verslaan. Op zijn minst zou je Scan Visor altijd het eerste wapen moeten zijn dat je in de strijd gooit in een van de vele eindbaasgevechten in Metroid Prime Trilogy. En vergeet niet dat je in sommige gevallen alleen maar verder komt als je met de Scan Visor essentiële onderdelen van je omgeving onthult, die anders voor het oog verborgen waren gebleven.

Een overzicht van upgrades
Het is altijd een opluchting als je een Energy Tank of een Missile Expansion tegenkomt tijdens je reis door de uitgestrekte Metroid Prime werelden. Maar wist je dat je in Metroid Prime 3: Corruption heel makkelijk kunt zien waar de upgrades zich bevinden?

Het enige wat je moet doen is een bezoek brengen aan de Chozo Observatory in Skytown, om het satellietsysteem daar binnen aan te zetten. Nadat je op een schakelaar hebt geschoten om de antieke apparatuur weer aan de praat te krijgen, activeer je de verschillende 'bomb slots' in het gebouw om alles in werking te stellen. Sommige van deze openingen kun je pas bereiken als je de Spider Ball hebt. Als je eenmaal deze taak hebt volbracht, zie je nieuwe icoontjes op de kaart. Dit zijn de locaties van alle beschikbare upgrades in het spel.

Levenslampjes
Heb je je wel eens afgevraagd wat die vier kleine lampjes bovenaan het vizier van Samus te betekenen hebben? Zal je missie voorbij zijn als het laatste lichtje is gedoofd? Nou, dat niet, maar je zult wel een korte pauze moeten inlassen. De vier horizontale balkjes vertegenwoordigen namelijk de levensduur van de batterijen in je Wii-afstandsbediening!

Geheime boodschappen
Nu je voor wat extra stijl in je ruimteschip hebt gezorgd, is het misschien ook leuk om eens contact te maken met enkele beroemdheden. Als je de terminal van Samus' computer opent, verschijnen acht symbolen die op het eerste gezicht weinig te betekenen hebben. Toch geven ze toegang tot interessante geheimen. Om deze te openbaren moet je je voorstellen dat de symbolen van links naar rechts de cijfers 1 t/m 8 vertegenwoordigen.

Druk dan op de symbolen in de volgorde 8, 3, 5, 4 voor een persoonlijke boodschap van de legendarische maker van Mario, Shigeru Miyamoto! Na de volgorde 2, 7, 5, 1 hoor je een andere boodschap, dit keer van Nintendo’s president Satoru Iwata.

Druk nu eens op de symbolen in de volgorde 4, 6, 1, 7 voor een boodschap van Metroid grootheid Yoshio Sakamoto, regisseur van het originele Metroid spel op de NES uit 1986. Als je iets wilt horen van de Metroid muziekcomponist Kenji Yamamoto, probeer dan eens de volgorde 3, 6, 4, 8. Niet schrikken als je deze boodschappen niet begrijpt - ze zijn in het Japans!