Overwin de zwaartekracht

Van toepassing op: Wii


In zijn nieuwste avontuur, verkent Mario een schat aan maffe en wonderlijke planeten, die huis bieden aan zeer diverse omgevingen en levensvormen. Natuurlijk is een dergelijke uitdaging aan een ervaren avonturier als Mario wel besteed. Maar er is één factor waar hij in vorige avonturen nog nooit mee te maken heeft gehad. Een nieuw soort vijand, die hem gemakkelijk onderuit haalt: de zwaartekracht.

Het geruststellende gevoel dat hij een seconde na één van zijn kenmerkende sprongen wel weer op de grond zal landen, is waar het in Super Mario Galaxy aan ontbreekt. Want wat in de ruimte omhoog gaat, hoeft niet automatisch weer naar beneden te komen. Tel daarbij het feit dat boven en beneden nogal relatieve begrippen zijn in de omgevingen die Mario verkent, en je begrijpt hoe zwaartekracht en gewichtloosheid Mario’s jongste avontuur op z’n kop kunnen zetten.

Over het randje
Als je begint, voelt het misschien een beetje vreemd om Mario over de rand van een platform te laten lopen. Met de diepte vol sterren onder je, lijkt het ook niet zo wijs om zelfs maar bij de rand in de buurt te komen. Maar zolang er geen zwart gat aan de horizon zichtbaar is, kun je zonder zorgen een reuzensprong in de diepte maken. Mario komt altijd weer op zijn pootjes terecht. Als je over de rand loopt, betekent dit meestal niets meer dan dat Mario een klein stapje naar de andere kant van het oppervlak maakt. Oké, hij loopt misschien op de kop verder. Maar dat is altijd beter dan de diepte in storten, zoals hij gewend is.

Gooi je gewicht in de strijd
Elke planeet beschikt over zijn eigen zwaartekracht, en dit is van invloed op de sprongen van Mario. Het ene moment maakt hij kleine hopjes, het volgende moment wordt hij meegesleurd door een onvoorspelbare luchtstroom die door de atmosfeer van de planeet raast. En dan is er ook nog de kans dat Mario na een sprong helemaal niet meer omlaag komt, omdat hij door de zwaartekracht van een andere planeet is gegrepen. In deze gevallen, blijft hij korte tijd in de lucht hangen voordat hij omdraait en zijn voeten op de andere planeet zet. Je zou er gemakkelijk duizelig van kunnen worden. Maar geen zorgen. Al snel raak je aan de duizelingwekkende bewegingen gewend, en maak je adembenemende sprongen in de ruimte om gebieden te bereiken die eerst nog buiten je bereik leken te liggen.

De aantrekkingskracht van een ster
Een andere manier om door de ruimte te reizen, is via de blauwe treksterren. Deze sterren kunnen overal verschijnen, en vormen vaak de enige manier om van A naar B te komen. Als je naar een trekster wijst en op de A-knop drukt, activeer je de zwaartekracht van zo’n ster, waardoor Mario van de grond komt en langzaam naar de ster toe zweeft. Het wordt pas echt leuk als Mario langs een serie treksterren moet reizen om zijn bestemming te bereiken. Zodra je de A-knop loslaat zal Mario uit het zwaartekrachtveld van de ster ontsnappen en in de diepte storten. Wijs snel naar de volgende of vorige trekster en druk weer op A om dit te voorkomen.

Net als bij het springen tussen zwaartekrachtvelden, is het gebruik van treksterren aanvankelijk een vreemde sensatie. Maar als je er aan gewend bent, kun je er creatief mee omspringen om door de ruimte te reizen. Je kun bijvoorbeeld op je weg naar de volgende trekster naar een andere trekster wijzen en de A knop weer indrukken om van richting te veranderen, bijvoorbeeld om extra muntjes te pakken of obstakels te ontwijken. Voordat je het weet glijd je snel en soepel door het heelal, alsof je nooit anders hebt gedaan.

Tot ziens, mooie aarde
Vergeet alles wat je in Mario’s eerdere avonturen hebt geleerd. In Super Mario Galaxy komt onze held volledig van de grond en neemt hij alle ruimte die hij kan pakken. Laat de beperkingen van de aarde achter je, en beleef met Mario de meest onwaarschijnlijke avonturen in je eigen intergalactische speeltuin!